Blog/Nieuws

Weg met de scheiding tussen marketing en sales in B2B

salesmarketingEr is iets vreemds aan de hand met de manier waarop we gewend zijn marketing en communicatie te bedrijven in grote B2B-organisaties. Het 1-op-1-contact met een verkoopadviseur heeft nog steeds de grootste invloed op inkoopbeslissingen, blijkt weer uit recent onderzoek van McKinsey onder meer dan 700 global executives. En dus zou je zeggen dat we als marketing- en communicatieprofessionals alles in het werk stellen om die persoonlijke relaties te helpen versterken. Maar de werkelijkheid is vaak nog anders. Een veel groter deel van de dag zijn we met elkaar in gesprek over marktsegmenten, merkwaarden en de nieuwste corporate campagnes. Een muur scheidt ons van de salesafdeling. En van de klant. Terwijl we als verkopers en marketeers hetzelfde einddoel nastreven: business genereren. En terwijl die business uiteindelijk tot stand komt in gesprek met een klant. Daarom pleit ik voor een versmelting van marketing en sales. Met de klant als gezamenlijke focus.

Dit artikel, geschreven door Tristan Lavender, verscheen eerder op MarketingFacts. Lees hier het volledige artikel.