Blog/Nieuws

Wat het winnen van de B2B Marketing Award oplevert volgens winnaar 2014

B2B marketing awardIn maart won Philips de B2B Marketing Award met hun campagne rondom de geavanceerde LED verlichting die Philips Lighting aanbracht bij het Rijksmuseum onder de titel ‘Nieuw Licht op Oude Meesters’. Op 17 maart 2015 reikt het B2B Marketing Forum voor de 6e keer de B2B Marketing Award uit. Bedrijven kunnen zich tot eind januari aanmelden met hun B2B-case om mee te dingen naar de prijs. Maar wat voor effect heeft het winnen van de award eigenlijk? We vroegen het Maarten Vernooij, Marketing Director van Philips Lighting Benelux.

Wat heeft het winnen van de B2B Marketing Award Philips opgeleverd?

“Ik heb die vraag vaker gekregen en ik vind het geen makkelijke om te beantwoorden. Eén van de redenen om een case in te dienen was dat ik vond dat het zelfbewustzijn van mijn marketingteam best op een wat hoger niveau getrokken mocht worden. Philips staat niet direct bekend als een marketingbedrijf, terwijl we daarin veel stappen hebben gemaakt met meerdere succesvolle cases. Omdat we zo’n succesvol project hadden met het Rijksmuseum, waarop we zeer trots waren, zag ik een grote kans. Het winnen heeft ook positief bijgedragen aan het werven van nieuwe mensen – een stukje employer branding. De Award is een mooie erkenning van waar we als marketing team toe in staat zijn. De effecten van het winnen kunnen dus het beste worden gezocht bij onze eigen en potentieel nieuwe mensen.”

Wat zijn de reacties die jullie hebben gekregen?

“We hebben nooit te klagen gehad over zichtbaarheid in de Benelux, maar ik denk dat het winnen van deze award zeker voor een extra positieve boost heeft gezorgd.”

Wat zorgde ervoor dat jullie wonnen?

“Naast het feit dat onze case innovatieve elementen als storytelling en social media bevatte, denk ik dat onze harde doelstellingen en meetbare resultaten ervoor hebben gezorgd dat we wonnen. Om die doelstellingen werd ook gevraagd bij het indienen van de case. Onze resultaten waren spectaculair te noemen, met een zeer beperkt budget hebben we van verlichting het belangrijkste ‘bij-onderwerp’ bij de heropening van het Rijksmuseum weten te maken. Naast de aandacht voor LED verlichting hebben we Philips weten te positioneren als ‘regisseur’ van grote en complexe verlichtingsprojecten. Op grote schaal hebben we alle landelijke media en vakbladen bereikt en een veranderde perceptie bij een uitdagende doelgroep van architecten neergezet. Dat de commerciële doelstellingen als eindresultaat ruimschoots werden overtroffen mag dan tot slot geen verrassing zijn.”

B2B Marketing Award Philips“Ik denk dat als je dit jaar de case afstemt op het thema van 2015, customer centricity, dat je veel kans maakt om te winnen. Maar ook ons thema, storytelling, geef ik nog steeds veel kans omdat het een prachtige marketingtool blijft. Ik zou zelf graag innovatieve cases willen zien over marketing automation, iets als gamification en wellicht succesvolle social media campagnes in B2B.”

Waarom zou je als B2B-marketeer mee moeten doen? 

“Ik denk dat het antwoord tweeledig is. Enerzijds kun je meedoen aan de awards echt zien als een marketingtool om intern in te zetten. Anderzijds vind ik het een mooi doel om je bevindingen te delen met andere B2B-marketeers om het Marketing vak in Nederland naar een hoger plan te brengen. Als marketeers onder elkaar kunnen en moeten we elkaar inspireren.”

Deze blog verscheen eerder op MarketingTribune.