Binnenkort de negende editie van het B2B Marketing Forum. Het Forum is uitgegroeid tot een gevestigde community van B2B-marketeers die bij willen blijven en die het leuk vinden om elkaar te ontmoeten en praktijkverhalen uit te wisselen.
Toen de oprichters in 2010 het Forum voor het eerst organiseerden stond B2B-marketing als vak en specialisme nog nauwelijks op de kaart in Nederland. Dat tij is intussen gekeerd en er is genoeg kennis en kunde te halen voor de B2B-er. Maar, het B2B Marketing Forum als platform loopt nog steeds voorop als het gaat om het samenbrengen van marketeers en thought leaders in B2B.
Met de oprichters, Ingrid Archer en Shimon Ben Ayoun, blikken we terug naar de afgelopen jaren. Zij begonnen in 2006 het B2B-marketingbureau spotONvision en merkten al snel dat er meer nodig was om de B2B-marketeers in Nederland te helpen. Ingrid Archer zegt hierover: “Onze klanten hadden destijds zo vaak dezelfde vragen aan ons, dat we ons afvroegen hoe we iets voor deze B2B-community konden doen, op een andere manier dan 1-1 advies.”
Het tweetal besloot om de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin naar Nederland te halen – voor heel veel geld -, ze prikten een datum en huurden de Westergasfabriek af. Het thema was afgeleid van het best-selling boek van Godin, de Purple Cow. Met opleider SRM werd de deal gemaakt dat zij al hun marketingstudenten een ochtendmasterclass lieten bijwonen, een soort voorprogramma en dat zij ook de keynote Seth Godin konden bijwonen.
Samen met een eventprofessional startte spotONvision de organisatie. Shimon Ben Ayoun: “We deden het Forum naast ons gewone werk en dat was best hard werken. We wilden een goed programma, maar ook een volle zaal, en de investering van het event terugverdienen. Bovendien waren we in die tijd niet zo bekend, dus was het vinden van sponsors een uitdaging.”
Na een overweldigend succes in dat eerste jaar met een mooi programma, 450 deelnemers, veel bloggers, pers en lovende kritieken, kon spotONvision niet meer stoppen. Ingrid: “Als je merkt dat iets aanslaat, dan ben je verplicht het jaar erna ook iets te organiseren. Bovendien merkten we dat het aan het werk en imago van spotONvision een boost gaf, dus ja, waarom niet? We kregen ook aanbiedingen van uitgevers die ons concept wilden, maar we hebben het uiteindelijk bij ons gehouden, wel ondergebracht in een apart bedrijf, B2B Marketing Forum BV.
Meestal begonnen we in de zomer voorafgaand aan het Forum in maart met het zoeken naar een thema en een keynote spreker en hebben we in de afgelopen jaren echt grote namen naar Nederland gehaald, denk aan Josh Bernoff van Forrester, Scott Stratten, auteur van het boek Unmarketing, Mike Volpe van Hubspot (destijds), Joseph Jaffe van het boek Flip the Funnel. Toen we eenmaal succesvol waren, konden we het ons ook permitteren om met minder bekende sprekers te werken, het gaat om de inhoud ten slotte.”
“Het B2B Marketing Forum is meer dan een event. Het is een platform waar kennis en passie wordt gedeeld. We hebben ook een B2B Marketing Award in het leven geroepen zodat de beste B2B-cases van Nederland gedeeld kunnen worden. En we organiseren een B2B-blog, ieder jaar een najaarsevent, een CMO-lunch en een CMO-diner. Alles voor de B2B-er”. We proberen de trend voor te zijn, mensen te inspireren, managers aan te moedigen om met het hele marketingteam te komen, er valt ten slotte zoveel te leren”, aldus Shimon.
Ingrid: “Enkele jaren geleden werd spotONvision genomineerd met het B2B Marketing Forum-initiatief in de categorie ‘thought leadership’ bij de internationale B2B Marketing Awards in de UK. Om voorop te blijven lopen verandert het concept ieder jaar naar wensen van de deelnemers. Zo zijn er tegenwoordig meer hands-on workshops dan voorheen en er is een netwerkontbijt op locatie. Dit jaar staat in het teken van het thema Connecting the dots, waarin we laten zien dat de rol van de customer journey eindelijk een centrale plek kan innemen in je marketing omdat je sales, marketing en communicatie en de data die daarbij horen allemaal met elkaar kunt verbinden.”
“We hebben ook dit jaar weer een fantastische keynote spreker, Richard Robinson. Hij weet alles over data-driven marketing en behavioural science en kan helder vertellen hoe dat een impact heeft op de customer journey.”
Kortom, genoeg reden om 15 maart 2018 in je agenda te zette en alleen of met je collega’s naar Kasteel Duin & Kruidberg in Santpoort af te reizen.