Als B2B-marketing- of salesprofessional weet je dat je een plek nodig hebt om alle interacties met klanten en prospects vast te leggen. Een plek waar je informatie kunt opslaan over hun voorgaande en huidige aankopen van je product of dienst en waar je alerts kunt instellen voor toekomstige acties. Daarnaast wil je natuurlijk ook dat deze gegevens goed doorzoekbaar zijn.
Hoewel kleine bedrijven vaak niet meer dan een spreadsheet gebruiken om hun klantgegevens op te slaan, hebben de grote bedrijven vaak geavanceerde CRM-systemen. Maar ook een geavanceerd systeem heeft onderhoud nodig.
Altijd up-to-date
Externe informatie verandert en altijd up-to-date zijn blijkt lastiger dan men vaak denkt. Databases met bedrijfsinformatie kunnen van pas komen bij dit soort zaken. Bureau van Dijk deed een scan over hun wereldwijde gegevens en vond dat in een van de afgelopen maanden:
Ja, dat zijn veel zaken om bij te houden…Wat te doen?
Voordelen CRM-integratie
De meest effectieve oplossing is om interne gegevens te koppelen aan een bron met externe gegevens die professioneel wordt onderhouden. Als je je CRM-systeem integreert met bedrijfsdatabases, biedt dit je de volgende voordelen.
Zijn uw mensen uren per dag bezig met het bijhouden van gegevens? Door de integratie met een externe database, te beginnen met data matching, kunt u een aantal problemen aanpakken, zoals:
Valkuilen bij het onderhouden van CRM-systemen
Een grote valkuil bij het beheren en onderhouden van CRM-systemen is het door de verkeerde personen laten doen. Vaak houden de accountmanagers zich hier mee bezig, echter is hun grootste doel om te verkopen. Van hen mag je niet verwachten dat zij de hoeders van de gegevensintegriteit binnen het bedrijf zijn. Toch is het onderhoud ook niet de taak van alleen marketing. Het onderhouden van de data is een gedeeld domein van zowel marketing als sales.