Blog/Nieuws

Online B2B marketing is niet hetzelfde als een tooltje aanschaffen

Sander van der Blonk, oprichter en managing director van RapidSugar, loopt al wat jaren mee in B2B marketing. Hij heeft de manier van vermarkten zien veranderen van voornamelijk offline naar steeds meer online. Een van de redenen voor hem om te starten met RapidSugar, nu gespecialiseerd in online dialogen.

.

Kijkend naar de grootste valkuilen in B2B marketing, benoemt Sander het geloof in ‘tooltjes’ om alle marketing activiteiten te automatiseren als grootste fout. Wil je contact maken met een grote groep op een individuele manier dan is een tooltje bij lange na niet genoeg om hen te overtuigen een serieuze sales lead te worden.

“Je hebt een andere marktbenadering nodig. Organiseer je zelf beetje bij beetje. Begin simpel. Start enkele kleinschalige pilots en breid die uit bij gebleken resultaat. Pas dan krijg je alle processen gestroomlijnd zodat je kwalitatieve leads kunt behalen voor je salesafdeling.”

Van der Blonk ziet een natuurlijke verwijdering tussen sales en marketing. Toch zijn beide afdelingen steeds afhankelijker van elkaar. Het gebruik van marketing automation (massamarketing samenbrengen op een individueel niveau) kan bedrijven helpen het beste uit hun leads te halen.

Sander biedt coaching aan en spreekt tijdens B2B Marketing Forum op 15 maart in de Westergasfabriek in Amsterdam. Hij gaat dan dieper in op marketing automation en het verkrijgen van de beste leads.


Comments

  1. Elias Crum schreef:

    Helemaal mee eens. In de praktijk blijkt keer op keer dat het aanbod van ‘tooltjes’ boven een gedegen marketing strategie lijkt te staan. Bepaal eerst de doelstellingen, defineer een strategie en tijdens de implementatie kies je de benodigde tools. En vergeet vooral de tools om te meten achteraf niet!