Het is steeds belangrijker om marketing en sales naadloos op elkaar te laten aansluiten, waarbij je bovendien tijd en kosten bespaart. Lead nurturing en marketing automation helpen daarbij. Marketing automation is niet voor niets de belangrijkste marketingtrend van 2014.
In deze exclusieve masterclass leggen Bert-Jan van Rein van Qamel en Walter van der Scheer van Copernica, uit hoe je beide tactieken inzet voor optimaal resultaat uit je marketingcampagnes. Dit doen zij aan de hand van 4 slimme strategieën en succesvolle business cases van Exact Software en Famostar.
De masterclass is ingericht als een workshop. Tijdens deze sessie leer je o.a.:
– Hoe je leadscoring inzet om marketing qualified leads om te zetten naar sales qualified leads
– Hoe je marketing automation gebruikt om contactmomenten te automatiseren en optimaliseren
– Hoe je een efficiënte sales funnel opzet met een slimme content strategie die aansluit op de behoefte en het gedrag van je prospects
– Hoe je het management van je lead nurturing programma’s opzet en de ROI bewaakt
Breaking the walls between Marketing & Sales
B2B marketeers moeten, samen met sales, zich tegenwoordig steeds meer richten op strategieën om leads te creëren, te onderhouden en te scoren. Nieuwe tools, technologieën en tactieken veranderen de manier van zakendoen en ook bieden mogelijkheden om omzetverhoging te kunnen realiseren. In de masterclass wordt ook dieper ingegaan op die belangrijke samenwerking tussen marketing en sales en hoe marketing automation en lead nurturing hier een rol in kunnen spelen. Even een tipje van de sluier:
Marketing automation & lead nurturing schelen een salesafdeling tijd en kosten
Salesmanagers worden afgerekend op omzet en marge. Ze zijn daarom voortdurend op zoek naar manieren om die omzet en marge te verhogen. Lead nurturing zorgt op twee manieren voor verbeterde salesresultaten:
– Het geeft sales opgewarmde leads met een uitgebreid profiel
– Met behulp van lead nurturing volg je leads op die sales laat liggen
Je verkoopstaf wordt productiever als ze geen tijd verspillen aan de zachte leads. Bij Inbound Marketing hebben we daar een mooi begrip voor; Sales Ready Leads. Vaak wordt dit ook Sales Qualified Leads (SQL) genoemd. Leads die niet sales ready zijn, zijn ook niet interessant voor je verkoopafdeling. Maar leads die via een salesfunnel en lead nurturing sales ready zijn gemaakt, zijn dat wel. Het voordeel van lead nurturing is dat je de salesafdeling niet alleen een SQL biedt, dankzij lead nurturing beschikken ze ook nog over een verrijkt profiel van de potentiële koper. Zo kunnen ze meteen inspelen op het gedrag van de lead en heb je minder sales nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.
Hoe goed je marketingproces of je verkoper ook is, je kunt nooit garanderen dat een sales ready lead ook daadwerkelijk gaat kopen. Sales kan constateren dat de lead toch niet zo ready is als gedacht. Marketing moet deze lead dan “terugnemen” (recycle) en verder bewerken. De samenwerking tussen marketing en sales kan op deze manier veel kosten aan de saleskant besparen.
Qamel en Copernica geven de masterclass Lead Nurturing en Marketing Automation maar één keer, dus mis hem niet! De masterclass vindt plaats van 11.00 tot 12.20 in de Postkamer tijdens het B2B Marketing Forum.