Payper is een Nederlandse MKB-speler, een strategisch partner, op het gebied van flexibele arbeid. Ze bieden structurele oplossingen op het gebied van payroll, backoffice services en HR-management. Oplossingen waarmee flexibele arbeid duurzaam verankerd wordt in organisaties.
Ik sprak met Tom van Tilborg, online marketeer, en Ronnie van Dijk, content marketeer, over de stappen die Payper heeft gezet met de implementatie van een marketing automation tool om zichtbare resultaten te kunnen boeken. Lees hier hoe zij zijn gestart en waar ze nu staan.
Voor de marketing bij Payper ziet het leven er sinds de implementatie van Pardot als marketing automation tool er volledig anders uit.
Voorheen haalden de marketeers hun enige inzichten uit Google Analytics en de basic data van hun social mediakanalen. Verder dan “Hoe heeft een post het gedaan?’ kwamen we eigenlijk niet”, vertelt Tom van Tilborg. Met als gevolg dat er content gepusht werd zonder te weten wat het zou kunnen opleveren. Vergelijkbaar met schieten met hagel.
Tegenwoordig beginnen ze hun dag met Pardot. Op hun dashboards zien ze hoe het met de leads gaat, waar ze zich in de funnel bevinden en hoe de geïntegreerde campagnes presteren. Met deze data bij de hand, kunnen ze gericht aan de slag met content om steeds relevanter te kunnen zijn in hun informatievoorziening richting leads. Daarnaast zijn alle andere tools zoals Google Adwords ook gekoppeld aan Pardot. Hierdoor wordt alle data op één centrale plek weergegeven en is er altijd totaaloverzicht én inzicht in de customer journey.
Met de inzichten op zak kunnen ze bij Payper gericht hun content creëren en acties ondernemen. Je weet of je op de juiste weg bent en wat je eventueel zou moeten bijsturen om weer ‘back on track’ te komen. Hierdoor wordt het eenvoudiger om je aan vooropgestelde KPI’s en doelen te houden.
Kortom, bij Payper is marketing slimmer in B2B geworden door relevanter voor de klant te zijn én haar ROI aan te tonen.
Daarnaast is het volgens Van Tilborg gewoon ongelooflijk gaaf om binnen Pardot de hele reis van de lead te volgen:
“Een lead die via een zoekmachine op onze website is binnengekomen kost ons geen budget. Vervolgens kan je precies zien welke acties zijn ondernomen, op welke linkjes zijn geklikt, wat de lead heeft bezocht en welke content er is gedownload. Vervolgens zien we in het CRM of sales een gesprek heeft gehad en of het een opportunity is geworden. Gaaf om te zien dat wij daar, als marketing, invloed op hebben gehad.”
Wanneer we de mannen vragen naar wat het verbetertraject succesvol heeft gemaakt, voegt Van Tilborg toe:
“Belangrijk is dat je je houdt aan je plan en je niet laat opslokken door de waan van de dag. Dan ga je als marketeers écht waarde toevoegen en bijdragen aan de ambitie van de organisatie.”
Wat Van Dijk vooral is bijgebleven is dat het proces wat een lead doorloopt niet lineair is:
“Je kunt prachtige geïntegreerde campagnes opzetten vanuit buyer journey-onderzoek maar uiteindelijk doorloopt niet iedere lead het koopproces op dezelfde manier. Voeg daarom ook vooral ‘bel me terug-buttons’ toe aan je landingspagina’s en test met het aanbieden van demo’s in de beginfase van je campagne.”
Wil je meer leren over de impact van marketing automation? Schrijf je dan in voor de sessie van Payper met Tom van Tilborg en Ronnie van Dijk tijdens het B2B Marketing Forum op 19 maart 2019.
Dit blog is eerder verschenen op Marketingfacts.