Blog/Nieuws

Maak kennis met Jan van Ginkel: Nieuw jurylid B2B Marketing Award

Met een track record van zeven jaar is de organisatie van de B2B Marketing Award ook meegegroeid met de markt. Dat hebben we onder meer gedaan door de procedure voor nominatie te versimpelen, de drempel om mee te doen te verlagen en de pitch die de genomineerden op het podium doen terug te brengen van 20 minuten naar een strak geregisseerde 3-minuten-pitch.

De werkwijze van de jury is in die jaren niet veranderd en de criteria waaraan een case moet voldoen eigenlijk ook nauwelijks. Het gaat om basiszaken als: zijn doel en doelgroep duidelijk en is er een aantoonbaar resultaat?


Uitbreiding jury

Voor de editie van 2017 hebben we wel de jury aangevuld met nieuwe gezichten. Jan van Ginkel, Manager Sponsoring en Events bij AT5/NH Media, is zo’n nieuw jurylid. We vroegen hem vanwege zijn brede ervaring in B2B. Ook hij signaleert dat B2B in Nederland nog steeds in de kinderschoenen staat en draagt graag een steentje bij aan het bespreken van cases zodat andere vakgenoten hier weer van kunnen leren.

Jan werkte eerder in zijn carrière bij de FD Mediagroep en in die tijd (2007) stond B2B-marketing nog helemaal niet op de agenda. Hij pakte destijds de uitdaging op om alternatieven op te markt te zetten voor het traditionele adverteren: “Hoe kun je een journalistieke agenda bewaken rondom topics waar het bedrijfsleven zich voor interesseert? En met maatwerk mooie concepten aanbieden aan bedrijven waar beide partijen profijt van hebben.”

Bij AT5/NH Media werkt Jan inmiddels aan het neerzetten van een communicatieplatform voor de Metropool Amsterdam. Daarbij worden bedrijven en overheden bij elkaar gebracht om kennis te delen en elkaar te inspireren.


Waarom Jan meedoet met de jurering?

“Ik vind het prachtig dat er een initiatief is waarin marketingcases worden gedeeld om ons vakgebied naar een hoger niveau te tillen, en dat ik daar een bescheiden rol in mag spelen, vind ik echt mooi!”

De 5-koppige jury bestaat uit voorzitter Ment Kuiper (IDMK Trainingen), Marije van Donselaar (Nuon Business Nederland), Nord van de Mosselaer (Tele2), Marieke Le Noble (Vakmedianet) en Jan van Ginkel (AT5/NH Media). De jury zal na de deadline van inzending (27 januari 2017) de eerste ronde beoordelingen doen en 3 cases nomineren. De 3 genomineerde B2B-bedrijven mogen vervolgens op 16 maart hun case presenteren tijdens het B2B Marketing Forum in Wassenaar. Het publiek bepaalt 50% van de uitslag, de jury de andere 50%.


Waarom zou een B2B-bedrijf moeten meedingen naar de award?

In de afgelopen jaren zijn mooie cases gepresenteerd door bijvoorbeeld Numac, Interflor, Canon, Philips en afgelopen jaar AFAS Software.
De B2B-marketeers van deze bedrijven hebben een boost gezien in aandacht voor enerzijds hun afdeling en anderzijds henzelf als professional. Die aandacht en waardering komt zowel vanuit de organisatie, collega’s die je in een ander daglicht zien, en anderzijds door de markt, je wordt ineens gevraagd jouw verhaal nog eens te vertellen op andere bijeenkomsten voor marketeers. Dus kennis delen en het vak naar een hoger niveau brengen door discussies over de case, is zeker een mooi resultaat.

Jan zegt hierover: “Omdat het goed is om ook in B2B trots te zijn op je werk. Je stopt er je ziel en zaligheid in en waarom zou je jouw case dan niet delen met anderen? Maak anderen deelgenoot en laat zien wat je in huis hebt als professional!”

Ook jouw bedrijf in de spotlight zetten? Doe mee met de B2B Marketing Awards 2017!