17:14 – De dag is afgelopen, nu tijd voor de netwerkborrel! Het was weer een inspirerend B2B Marketing Forum!
Het 8e #b2bnl B2B Marketing Forum zit erop. Alle aanwezigen en sprekers bedankt en tot volgend jaar! pic.twitter.com/7k82S2lvHk
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
17:11 – ServiceNow is de winnaar van de B2B Marketing Award 2017!
#b2bnl Winnaar B2B Marketing Award 2017 is @ServiceNow! Gefeliciteerd! pic.twitter.com/etztjlQaM3
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
17:10 – Juryvoorzitter Ment Kuiper komt op het podium en verteld over de 2 pitches. Volgens het publiek had 48% op ServiceNow gestemd en 52% op Greetz. Maar wat wordt het……? Ze houden het spannend!
#b2bnl nu uitreiking B2B Marketing Award door Ment Kuiper, juryvoorzitter pic.twitter.com/HlBiz9p0gu
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
17:07 – Key take aways van Carl:
1. Do you have a complex or transactional sales process… or both?
2. How many of your customers represents 80% of the revenue?
3. Start small-> one segment/one top sales rep/few target accounts
17:01
#b2bnl @cberglundABM @climeon “Try to become a market leader in a different way” pic.twitter.com/Ta1YYVSP0D
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
16:59 – Een kijkje in de keuken van Vendermore: Carl deelt ook een case-study vanuit zijn Vendermor-tijd met het publiek.
16:57 – Carl gaat tijdens zijn presentatie dieper in op hoe zij zijn gestart met ABM versie 1.0 –> focus op vertrouwen!
16:56 –
#b2bnl @cberglundABM @climeon “Try to use hand written letters, it can work very well” pic.twitter.com/WKokh3UlCb
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
16:50 – Account based marketing building blocks of Vendermore:
– ABM advertising (Vendermore) – Marketing & Sales
– Sponsored targeted LinkedIn posts (more narrow targeting but not possible to blend per account) – Marketing & Sales
– Sponsored targeted Facebook posts (least important of the ‘advertising’ options) – Marketing
– Personalized web and content (Freya News) – Marketing & Sales
– Letters, e-mails, InMails, calls etc. – Marketing & Sales
– LinkedIn Beeswarming (= good approach to create attention) – Sales
16:45 – Het 2e deel van Carl zijn presentatie gaat over de klimaatverandering en ‘renewal of energie’. Het Co2-level is nog nooit zo hoog geweest als nu. Het belangrijkste hiervan is de realiteit als we kijken naar 200 jaar vanaf nu. “Do data centers affect the climate? Yes.”
16:40 –
#b2bnl @cberglundABM @climeon giving some examples of how to execute ABM combining earned and paid media pic.twitter.com/rAvH3XDuBO
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
16:38 – Carl verklaart dat er 3 vormen van ABM zijn:
– Strategische ABM
– Industry Specific ABM (start small – 5 to 25 accounts)
– List Based Marketing (going after low priority accounts and start with a massive list)
16:35 –
#b2bnl only a few marketers know how many customers represent 80% of their business @cberglundABM pic.twitter.com/bSSIvnE2vk
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
16:33 – “What is ABM? ABM is a customized selection of marketing activities to help sales overcome their challenges and to pursue a common goal = revenue.”
16:31 – Where to use ABM? Focus on your key accounts!
16:29 – “Challenge: how do you reach all the people that make or influence the decision?” Christopher Engman heeft met deze vraag zijn bedrijf opgericht.
16:27 –
#b2bnl @cberglundABM about differences between mega deals in complex environment and normal B2B deals pic.twitter.com/kSp4lCYIv4
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
16:25 – Het eerste deel van zijn presentatie gaat over de learnings van werken met +150 Fortune 2000 bedrijven + 300 B2B tech-companies. Er zijn veel learnings als je kijkt naar mega deals versus normale B2B deals.
16:23 – Nu het woord aan de keynote speaker Carl Berglund van Climeon. Hij zal spreken over account-based marketing. En wij hebben vandaag allemaal geleerd dat dit een belangrijkste trends in B2B-marketing is! Carl heeft met Christopher Engman gewerkt bij Vendermore en werken nu samen bij Climeon.
Now #b2bnl keynote @cberglundABM @climeon pic.twitter.com/pC93JwaDrt
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
16:22 – De laatste workshops zijn afgelopen. Dagvoorzitter Celine kondigt de key note speaker Carl Berglund van Climeon aan.
16:00 – Matthijs eindigt zijn presentatie met de ‘key to success’. 1) Data is cruciaal voor succes in marketing, 2) big data = big value, 3) marketing moet meer data ownership voelen en pakken. En tot slot denk goed na over de 4 hefbomen!
15:58 – How to start? 4 eerste stappen volgens Matthijs:
1. Maak een persoon verantwoordelijk voor data binnen jouw marketingteam
2. Doe een DQM-campagne en meet de impact
3. Start met de gemiddelden van jouw metrics: “De gemiddelde klant bestaat niet”
4. Test met het koppelen van data aan jouw CRM-systeem (evalueer op user experience en datakwaliteit)
15:56 – Naar volwassen data marketing: zorg dat de vier hefbomen (die hiervoor besproken zijn) in fases is opgedeeld. Bijvoorbeeld bij de hefboom data governance in fase 0-1 marketing staat buitenspel bij de belangrijke data-plannen en keuzes, naar fase 2-3 marketing claimt rol als cruciale stakeholder bij platform en technologiekeuzes.
15:52 – Van data overload naar marketing insights: de vier hefbomen
– Data Governance
– Data Quality Management (DQM)
– Data in context plaatsen
– Data automation
15:49 – Hoe volwassen is jouw (marketing) organisatie?
15:45 – “Data overload is een keuze”, aldus Matthijs Tetteroo.
15:44 – Symptonen van data overload: herkenbaar voor jou?
– Data-governance onvoldoende/niet benoemd
– Datakwaliteit staat niet of te laag op de strategische agenda
– Gefragmenteerd data-landschap: data-silo’s komen onvoldoende op één plek bij elkaar
– Data(base) management op andere plek binnen organisatie dan analytics
– Lage ‘return on analytics’: veel analyse-uren geïnvesteerd, weinig output
– Overload aan dashboards en rapportages, maar de echte insights ontbreken.
15:42 – Ondertussen is in de Statendamzaal de workshop gaande over nurturing leads.
#b2bnl @YvetteGietelink en Mariëlle Meijwes @spotonvision “Definitie van een lead is wat je er samen over afspreekt” pic.twitter.com/bb7x54DnKv
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
15:40 – “Data is cruciaal voor succes in marketing.”
15:37 – “Laten we nu starten met het inhoudelijke deel van mijn presentatie: ‘het hacken van data overload’, aldus Matthijs. “Data is cruciaal voor succes in B2B Marketing. Daarmee bedoel ik je datahuishouding moet op orde zijn. Heb je het wel, dan kan je een hogere ROI genereren.”
15:34 – “Wij leveren data die ter zake doet” aldus Matthijs Tetteroo. “Wij transformeren business-data naar gestructureerde, uitgebreide en betrouwbare bedrijfsinformatie, met nieuws en voorspellende inzichten.”
15:31 – Het programma wordt weer vervolgd! Nu in de Oranje Nassauzaal de case-study van Matthijs Tetteroo van FD Groep. Hij zal het publiek meenemen in de wereld van data overload naar marketing insights.
15:16 – Vergeten jullie allemaal niet te stemmen voor de B2B Marketing Award. Sms de code naar +31635250032. Voor Greetz is de code 96196 en voor ServiceNow is het de code 07196.
15:05 – De case-study is afgelopen. Nu een korte pauze, waarna we verder gaan met de derde ronde met workshops en een case-study.
14:59 – De case-study van Paul (Graydon) en Linda (Greetz) is ten einde: nu tijd voor vragen vanuit het publiek.
14:56 – De case-study ‘key takeaways’ van Linda:
– Zorg dat je database op orde is (verrijk de data en zorg dat de periodieke mutaties in orde zijn)
– Gebruik de data voor de factbased campagnes (begin klein)
– Test and learn (leer van de gemaakte stappen en rol de successen uit)
14:53 – “Wat kunnen wij nu met al deze data? Onder meer acquisitie van B2B-klanten d.m.v. een combinatie van reguliere- en B2B-specifieke marketing”, zo beschrijft Linda de Lange van Greetz.
14:52 – Linda: “Voor deze vijf vlakken hebben wij echt data nodig. Onze database hebben wij dan ook stap voor stap opgebouwd.”
14:48 – Op welke vlakken beweegt Greetz Zakelijk zich?
14:44 – Waarom is zakelijk één van de belangrijkste groeipijlers voor Greetz? Linda vertelt er uitgebreid over.
14:42 – Linda de Lange van Greetz komt het podium op en vertelt over hun verhaal omtrent data driven marketing. Van alleen kaarten naar multi-category (met cadeau’s, bloemen, ballonnen etc.).
14:39 – Wil je meer weten over data driven marketing? Download dan het handboek over data driven marketing van Graydon. Dit handboek is te downloaden op de website van Graydon, zo meldt Paul Teutscher.
14:37 –
Wil je een #datadrivenmarketing strategie uitvoeren ga eerst langs bij je financiële afdeling #datamining #b2bnl pic.twitter.com/qa6ZvKkJ1c
— Zulayka Martis (@Zulayka) 16 maart 2017
14:33 – Paul Teutscher van Graydon opent zijn case-study en start met iets wat hij vaak tegenkomt. “Twee weken geleden zat ik bij een klant aan tafel en hij zei: Paul hoe ga ik een data driven marketingbedrijf worden? Ik antwoordde: Het is niet zo makkelijk. Het gaat niet om het abonnement zelf, het begint bij het creëren van draagvlak.”
14:32- Na de award pitches gaan we door met de 2e ronde. Nu de keuze uit 3 leerzame case-study’s in verschillende zalen. Ditmaal in de Oranje Nassauzaal de case-study van Linda de Lange (Greetz) en Paul Teutscher (Graydon) over het eerste gebod in data driven marketing.
14:23 – Linda sluit haar pitch af met de vervolgstappen voor 2017 voor Greetz. Ook Linda bleef binnen de 4 minuten. Goed gedaan! Vanaf nu kan er ook gestemd worden. Sms de code naar +31635250032. Voor Greetz is de code 96196 en voor ServiceNow is het de code 07196.
14:20 – Haar presentatie staat in het teken van 4 strategische pijlers voor de introductie service in het zakelijk segment.
#b2bnl Linda de Lange doet pitch van @Greetz voor B2B Marketing Award over introductie service in zakelijk segment pic.twitter.com/y2qgWP6KxA
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
14:19- Direct hierna start Linda de Lange van Greetz met haar 4-minuten durende pitch voor de B2B Marketing Award.
14:18 – Francisca Calkoen sluit haar pitch precies op tijd af en is binnen 4 minuten gebleven! Well done!
14:17 –
#b2bnl Francisca Calkoen van SaaS company @ServiceNow doet pitch voor B2B Marketing Award 2017
On- en offline strategie pic.twitter.com/Hxz5PRaFUK— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
14:14- Ze neemt de aanwezigen mee waarom zij de B2B Marketing Award moeten winnen. Hun doel was om 9 miljoen te halen. “Wij liepen tegen punten aan: we hadden niet het juiste service- en saleskanaal. Wat hebben wij gedaan: wij hebben een digitale academie uitgerold en hebben voor online en offline een kanalenstrategie opgebouwd. En hebben in de buyer journey ook een evenement georganiseerd.”
14:13 – Francisca Calkoen van ServiceNow bijt het spits af met de pitch voor de B2B Marketing Award!
14:08 – Peter wint het spel van Michael Diederich en mag de rest van de dag rondlopen met de blauwe ballon! Gefeliciteerd Peter!
14:06 – De mensen die nog niet af waren worden naar voren geroepen. O nee! Er werd geen ‘Simon says’ gezegd. Vele aanwezigen vallen af. De overige worden naar voren geroepen en mogen het podium op.
14:02 – Als hij ‘Simon says’ zegt, dan moet je nadoen wat hij zegt. Bijvoorbeeld ‘Simon says: put your hands up’. Zegt hij ‘Simon says’ niet van tevoren dan ben je ‘af’ en mag je gaan zitten. De aanwezigen doen actief mee.
13:59 – We leven in een interactieve wereld. Iedereen heeft zijn telefoon constant bij zich, maar zorg dat je blijft luisteren – actief luisteren. We gaan een spel spelen ‘Simon says’. Ik ga jullie leren hoe het werkt. In dit spel is het enige wat je moet doen: luisteren.
13:58 – Michael krijgt het publiek helemaal mee met zijn interactieve sessie en laat men zien wat de power van de woorden ‘yes and..’ zijn.
#b2bnl Michael Diederich @boomchicago about the power of saying “yes, and…” pic.twitter.com/zWEa4gqYtr
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
13:56 –
#b2bnl Michael Diederich @boomchicago doing exercise with the audience on enthousiasm “Ethousiasm is a choice” pic.twitter.com/AtT118rKku
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
13:54 – “Turn to the person who is sitting next to you, make sure you have a partner. Here we go: this is a practical session. Start with the sentence ‘Saskia always wanted to go to Germany’. Now your partner is going to add the next sentence to the story. I’m going to do something to make sure that your conversation becomes a success and to build on. So your answer start with the words ‘yes and’. This will ensure that the story will go forward”, aldus Michael.
13:47 – “I’m going to make today a better day and make it overdonderd instead of onderdonderd. Let’s all stand and say good afternoon. Let’s imagine it is Friday and it’s almost weekend, the work week is done. So say good afternoon again.”
13:45 –
#b2bnl Michael Diederich @boomchicago “Nederlanders zijn ‘onderdonderend’” pic.twitter.com/NRIpCcK6VS
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
Nieuw woord geleerd van Michael Diederich van @BoomChicago :onderdonderend! #b2bnl #simonsays
— Arjan Bontje (@arjanbontje) 16 maart 2017
13:41 – Hij wordt warm onthaald en krijgt het publiek al snel aan het lachen. “Vandaag werk ik met mijn leukste publiek de B2B-marketeers”. Deze grap komt goed binnen bij het publiek.
13:38 – De pauze zit er weer op. Nu tijd voor de entertainmentsessie van Michael Diederich van Boom Chicago.
12:30 – Om 13:35 gaan we verder in de Oranje Nassauzaal met een stukje entertainment. Én: zullen de genomineerden hun case presenteren aan het publiek. Wie zal de B2B Marketing Award dit jaar in de wacht slepen?
12:26 – Dagvoorzitter Celine bedankt Marco en Tobias. Tijd voor de lunchpauze. Heb je een vraag over b2b-marketing? Schuif aan tafel bij één van de coaches. Je kunt je inschrijven bij de registratietafel.
12:25 – Vraag uit het publiek: Kun je een voorbeeld noemen van kanalen die je gebruikt voor personalisatie? Antwoord Tobias: Social media, newsletters, eigenlijk doen we het overal, door de gehele customer journey.
12:20 – Het resultaat van de Dyneema campagne:
12:18 – Onthoud altijd: ‘The true method of knowledge is experiment’
12:16 – Video is de toekomst, maar houd ze wel kort. 1 minuut is al lang genoeg.
12:14 – Target je doelgroep niet met press releases, maak engaging content!
12:11 – Micro-segmentatie. Op basis van het combineren van deze 4 criteria, kon Dyneema 40 target groups creëren:
12:10 – Tip van Tobias: “Boost offline and online engagement around events and campaigns.”
12:05 – Tobias Mauel (Valtech) neemt het stokje over van Marco. Hij gaat in op de 4 succesfactoren van de Dyneema campagne:
12:04 – Ondertussen bij de workshop account-based marketing:
#b2bnl @cberglundABM @climeon starts Account Based Marketing Workshop in beautiful library pic.twitter.com/qYx0ghe38R
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
12:01 – Marketeers say:
11:58 – Uit de global marketing survey 2017 blijkt dat “optimising the customer experience de belangrijkste prioriteit is voor 2017
11:50 – De case-study van DSM begint. Marco Disseldorp van Adobe, bijt het spits af.
11:20 – Bedankt voor jouw presentatie Ingela! Nu is het tijd voor een korte pauze. Om 11:50 starten de eerste workshops. Volg je geen workshop? Kom naar de hoofdzaal voor de presentatie van DSM over ‘closed-loop marketing’.
11:15 – Vraag uit het publiek: Waarom wilden jullie een bredere doelgroep aantrekken? Antwoord Ingela: We wilden een band opbouwen met beïnvloeders en ze emotioneel betrekken bij Volvo Trucks.
11:13 – Ingela sluit af met The Epic Split video
“The first time I saw The Epic Split video tears started to fall and then I knew this was something different. When you see it, it is so simple but still so brilliant.” – Ingela Nordenhav –
11:11 – Ingela is erg trots en had nooit gedacht dat journalisten dít zouden zeggen:
#b2bnl Ingela Nordenhav @VolvoTrucks Journalists are calling me: “when do you release your next commercial?” pic.twitter.com/c7XsFYExIV
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
11:10 – Ingela: “Bepaal eerst: wie je wilt benaderen, hoe ga je ze benaderen en waar vind je ze. En pas hierna ga je nadenken over distributie.”
11:05
#b2bnl Ingela Nordenhav @VolvoTrucks about the challenge to integrate all physical and digital customer touchpoints pic.twitter.com/0MqFiObiuA
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
11:00 – Ingela refereert naar de presentatie van Shimon. Ook zij benadrukt dat de samenwerking tussen marketing en sales noodzakelijk is.
10:53 – 3 marketingtips van Ingela:
10:47
#b2bnl Ingela Nordenhav @VolvoTrucks “Building our brand most important marketing goal” pic.twitter.com/X2wzA2o5lu
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
10:45 – Hét doel van Volvo Trucks: “To be the world’s most preferred truck brand”
10:41
Now keynote Ingela Nordenhav of @VolvoTrucks #b2bnl pic.twitter.com/uxY0HJqRLu
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
10:40 – Celine kondigt Ingela Nordenhav van Volvo Trucks aan, onder applaus van het publiek betreedt ze het podium.
10:38 – Keynote speaker Christopher Engman, vertelt in een videoboodschap waarom hij er helaas niet bij kan zijn vandaag. Maar niet getreurd: zijn collega Carl neemt zijn sessie over account-based marketing van hem over!
Christopher Engman announces that his colleague Chris Berglund @climeon replaces him as keynote at B2B Marketing Forum 2017 #b2bnl pic.twitter.com/qn19M6eBcB
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
10:33
#b2bnl @shimonbenayoun gives recap on #B2B marketing trends pic.twitter.com/wY70czExkl
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
10:30 – De laatste trend: Engage and Convert. “I see there is an increasing focus on optimisation, so let’s take things out of the marketing portfolio that don’t make revenue. It is about optimisation, about targeting, it’s about proving the ROI”- Adam Needles CSO and Principal at ANNUITAS.
10:26 – Vergeet de General Data Protection Regulation (GDPR) niet bij personalisatie! Vanaf 2018 is deze nieuwe wetgeving van kracht.
#b2bnl Already heard about #GDPR? @shimonbenayoun announces workshop about this important topic pic.twitter.com/FM9QedUw2O
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
10:25 – Tip van Shimon: besteed meer aandacht aan je bestaande klanten
Employee and Customer referrals are most important to achieve results! Says @shimonbenayoun #b2bnl
— Ingrid Archer (@ingridarcher) 16 maart 2017
10:22 – Interessante vraag uit het publiek: Wat is customer advocacy precies? Shimon’s antwoord: “Make your customers actively selling you.”
10:20 – Trend 3 – Customer advocacy: “without your customers, you are nothing and you have nothing”
10:17
#b2bnl @shimonbenayoun about B2B marketing trends: “top performing marketers are spending 48% on technology” pic.twitter.com/QA1Jlf4nqo
— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
10:16 – De top 3 marketingtrends van dit moment:
10:15 – Shimon: “Waar moet je als CMO je budget de komende jaren aan uitgeven? Wat zijn de nieuwste trends?”
10:11 – Shimon Ben-Ayoun komt het podium op. Hij onthult vandaag het nieuwste onderzoek van spotONvision: Beyond the Hype, B2B-marketing trendrapport 2017.
10:10 – Ingrid vertelt meer over haar verwachting van vandaag. “We willen alle bezoekers leren hoe ze hands-on aan de slag kunnen gaan met alle nieuwe tools en technologieën in B2B-marketing.”
10:07 – Marcel Koene van Centric wint een overnachting in Kasteel de Wittenburg! Gefeliciteerd Marcel!
10:05 – Onder luid applaus betreedt Ingrid Archer, co-founder van spotONvision het podium. Zij maakt nu de winnaar van de B2B-Valentijnsactie bekend!
10:00 – Dagvoorzitter Celine Huijsmans opent het B2B Marketing Forum 2017. Zit je ook in de zaal en heb je de Bizzabo app nog niet gedownload? Doe dit dan nog snel!
09:52
Het B2B Marketing Forum 2017 gaat over 8 minuten beginnen!
Twitter mee met de hashtag #b2bnl pic.twitter.com/XK2C9fm9xd— B2B Marketing Forum (@b2bmktForum) 16 maart 2017
09:45 – Wij zijn er klaar voor! Het netwerkontbijt is inmiddels in volle gang en over een kleine 15 minuten starten we met het programma van het B2B Marketing Forum 2017!
Het B2B Marketing Forum 2017 is de hele dag te volgen via dit live blog.