Blog/Nieuws

Live blog – B2B Marketing Forum 2016

17:15 – Met de uitreiking van de Award zijn we alweer aan het einde gekomen van het B2B Marketing Forum 2016. Tot volgend jaar!

 

17:10 – En de winnaar is: AFAS Software! 

Naast de Award krijgen zij een gratis masterclass van spotONvision aangeboden en een opleidingscheque voor een opleiding naar keuze van IDMK Trainingen.

17:06 – Tijd voor de uitreiking van de Award! Ment Kuiper betreed het podium. Wie zal er winnen?

17:04 – Ingrid Archer sluit deze inspirerende dag af met een mooi dankwoord.

ingrid

17:00 – Compilatie van de dag met de vlog van Thomas Brok.

17:00 – Simon Robinson sluit zijn case study af. Nu is het echt bijna tijd voor de uitreiking van de award.

16:59 – 

16:50 – De spanning stijgt!

16:48 – Tip! 4 manieren om je case-study te recyclen:

  1. Multi-page
  2. One sheet
  3. Website publication
  4. Testimonial slides

16:42 – Fysieke evenementen werken voor Oracle zeer goed. Ze vullen deze events aan met webinars. Simon: “we have to give our customers the opportunity to have a dialogue with us.”

16:31 – Simon zal vandaag focussen op ‘Customer Marketing’. Hoe zorgt Oracle Marketing Cloud voor ‘Customers for life’?

16:24 – Simon Robinson start zijn case study met een video van een korte introductie van Oracle Marketing Cloud.

SimonRobinson

16:20 – Het programma wordt hervat. Nu is het tijd voor de case study van Simon Robinson van Oracle Marketing Cloud ‘Our Customers Are Our Greatest Asset’. Onder luid applaus stapt hij het podium op.

16:00 – Korte pauze

15:50 – Ondertussen bij de masterclass ‘B2B Customer Journey’

 15:45 – De subject line quiz.

Een goede subject line:

  • Must be intriguing, but not misleading
  • Must be succint
  • Be relevant to the individual
  • Avoid generic terms like ‘Newsletter’

 subject line

15:30 – David Launay van IBM Marketing Cloud komt het podium op. Hij gaat het hebben over ‘5 trends to fuel your marketing success’.

IBM

15:27 – Daniel sluit zijn sessie af. Dagvoorzitter Lars biedt de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Interessante vraag uit het publiek: ‘Wat hebben jullie gedaan om op 1 lijn te komen met de sales-afdeling.

Antwoord Daniel: We hebben zowel sales als ons back-office team een uitgebreide training gegeven. Dit heeft bijgedragen aan de alignment tussen sales en marketing.


15:20 – 
“Content is slechts het topje van de ijsberg,” aldus Daniel Vonken van Bruynzeel. We moeten duidelijk krijgen wat er onder dit ’topje’ zit. Wat zijn de behoeften van mijn doelgroep?

Ijsberg

Leestip van Daniel: Business Secrets of the Trappist Monks van August Turak

15:17 – Ondertussen bij de masterclass Agile in Marketing:

15:14 – De lessons learned van Daniel:

  • Stick to your strategy
  • Buy-in and support from CEO
  • Do not underestimate what is needed to create content
  • Adapt pace to the sales organisation
  • Research on Software
  • Facilitate in knowledge sharing

15:07 – “We needed a commercial transformation. Marketing had to take the leading role.”

What did we do:

2012 – Reorganise marketing team: duration 6 months – we had to act like a real group of high potential all round marketeers

2013 – Set the scene and prepare: pilot/buyer persona/content mapping and creation/marketing automation/sales involved/content marketing strategy

2014 – Increase learning curve: roll-out to all other countries / leveraging existing customer database / increase quantitiy and quality of content

2015 – Capitalize: Maximise knowledge sharing / New website as linking pin / higher cross channelling approach

15:01 – Daniel: “A business that is no continuously hunting instead of just farming.”

15:00 – Daniel Vonken van Bruynzeel Storage Systems start zijn case study: ’10M within 3 years!’

15:00 – We vervolgen het middagprogramma. De vier masterclasses gaan van start, de 1-on-1 coachingsessies kunnen bezocht worden en in Loods 5 start de case study van Bruynzeel.

14:30 – Korte pauze

14:00 – Paul Smit betreedt het podium. Geweldige start: #duimentruc #jezieterfantastischuitvandaag

13:50

13:45 – Derde pitch Rabobank. Rabobank gelooft in contentmarketing. Op het platform ikgastarten.nl vinden ondernemers alle facetten van het ondernemerschap.

We werken steeds vaker met visuals en infographics. Ook interviewen we ondernemers, zodat we mooie cases kunnen laten zien. Deze verspreiden we via nieuwsbrieven en social media.

Wat vinden de ondernemers van ons platform? “We krijgen hoge waarderingen van ondernemers”

Raboban

13:40 – Tweede pitch Afas Software, met hun accountancy scan We hebben onze resultaten inzichtelijk gekregen door o.a. marketing automation.

De resultaten:

  • 12.000 bezoekers hebben de scan gedaan
  • 1200 deelnemers
  • 400 conversies
  • 1100 contactmomenten

Opbrengsten: 90.000 euro.

Afas

13:30 – Eerste pitch ABN AMRO Lease – Zorg dat je je klant betrekt, je hebt echt geen groot marketingbudget nodig voor een mooi resultaat. Én: een goede samenwerking tussen marketing & sales is essentieel.

Abn amro

13:30 – Wie zal er straks met de B2B Marketing Award 2016 naar huis gaan? De jury wordt voorgesteld aan het publiek:

jury

Ment Kuiper
Directeur – IDMK Trainingen

Nord van de Mosselaer
Sr. Marketing Communications Manager Enterprise Market – Tele2 Nederland

Marije van Donselaar
Hoofd Marketing Strategie – Nuon Business Nederland

13:30 – Linda Cornellisen over de resultaten van Klantcontact in B2B 2016:

  1. Live B2B chat = kansrijk
  2. Vast team = ook persoonlijk
  3. Persoonlijk = meer waarde in euro

13:20 – Linda Cornelissen van TNS Nipo onthult het zojuist verschenen onderzoeksrapport: Klantcontact in B2B 2016. Download het rapport hier.

13:00 – 

12:30 – Lunchpauze

12:28 – Marije van Donselaar van Nuon, sluit de case study af. Wouter beantwoordt de vragen uit het publiek.

12:27 – Mis ze niet!

12:21 – Ondertussen bij de masterclass Agile in marketing:

12:19

Nuon2

12:17 – Klantbeleving meten, begrijpen en verbeteren bij Nuon:

Nuon

12:14 – Bij Nuon meten we NPS op twee verschillende manieren:

  1. Relationeel
  2. Transactioneel

12:13 – Wouter van der Drift, zal ons vertellen hoe Nuon klantfeedback meet en wat ze hier vervolgens mee doen. “Bij klantfeedback maakt het cijfer ons niet heel veel uit, we focussen echt op de open antwoorden”

12:11 – Verbeteren van klantbeleving doen we aan de hand van 3 pijlers:

  1. Medewerker enthousiasme & eigenaarschap
  2. Meten en sturen op klantfeedback
  3. Customer journey als ontwerp kader

12:10 – Ondertussen tijdens de masterclass Account Based Marketing:

Reinier Willems over Account Based Marketing. #B2Bnl @RWb2b pic.twitter.com/io3u2bkum4

— Pieter Kopmels (@pkopmels) 17 maart 2016

12:10 – Marije: “We waren altijd erg gefocust op de buyer journey, het aankoopproces. We merkten op een gegeven moment dat onze meest waardevolle klanten wegliepen. De focus moest verlegd worden naar klantbehoud.

12:06 – Marije trapt af met haar eigen ‘customer journey’ naar Nuon: “soms ga ik met de trein, soms met de auto, maar als ik aankom wil ik als eerste koffie. Dit krijg ik altijd  van Jelena en dit geeft mij zo’n goed gevoel. Vandaag wil ik jullie vertellen hoe wij bij Nuon werken aan het verbeteren aan klantbeleving.”

12:03 – We gaan meteen door met de volgende case study! Marije van Donselaar en Wouter van der Drift, beide werkzaam bij Nuon, betreden het podium. Zij gaan in op: hoe de focus op klantbeleving leidt tot meer waarde bij Nuon Zakelijke Markt. 

12:00 – Dagvoorzitter Lars Sorensen sluit de case study af. Er komen nog twee vragen vanuit het publiek. Interessante vraag: ‘Gaan jullie na de keynote sessie ook meer op retentie zitten, in plaats van new business?’. Antwoord van ShopWorks: ‘We gaan hier zeker rekening mee houden als we een nieuwe relatie aangaan met klanten, maar we komen helemaal van de andere kant, dus het wordt zeker een uitdaging.’

11:57 – De key take-away van deze case study: Maak het compleet en behapbaar, dan hoeft starten met marketing automation helemaal niet zo moeilijk te zijn!

11:56 – Waarom heeft ShopWorks voor Hubspot gekozen?

Hubspot

11:54 – Maar we zijn er nog niet, aldus Mark van Blinker. Wat zijn de next steps?

  1. Vervolg buyer persona onderzoek
  2. Opzetten contentkalender voor 2016
  3. Blogtraining voor 8 medewerkers
  4. Vastleggen relevante klantdata
  5. Toepassen van leadscoring
  6. Inrichten customer lifecycle campagnes

11:51 – Wat was het resultaat van onze eerste nurturing campagne via Hubspot:

  • 400 leads in nurturing programma’s
  • waarvan tot nu toe inmiddels 5 opportunities

11:50 – Ondertussen tijdens de masterclass Agile in Marketing:

11:45 – Het plan van aanpak wordt uitgelegd door Mark. Thomas: ‘Het was lastig om al onze data overzichtelijk te krijgen. De data zaten in verschillende bronnen, maar uiteindelijk is het gelukt. Vervolgens zijn we onze medewerkers gaan trainen om te werken met Hubspot. Onze eerste campagne via Hubspot hebben we laten inregelen door Blinker. Dit is echt een aanrader, in het begin is alles nieuw en is het fijn als je een expert naast je hebt.’

Thomas -case

11:40 – We hebben gekozen voor Hubspot. De subline van ShopWorks is: “het b2b e-commerce bureau”. Waarom is ShopWorks nu het bureau waar je bij moet zijn? Blinker helpt ons hierbij. We focussen in 2016 op:

  • Toepassen van content marketing
  • Verbeteren van Klantintelligence
  • Marketing & Sales synergie –> smarketing
  • Optimaliseren van marketing productiviteit
  • Leadgeneratie en nurturing campagne rondom de Webwinkel Vakdagen 2016

11:36 – Thomas: “Blinker heeft ons duidelijk uitgelegd wat de waarde is van marketing automation.”

11:33 – Thomas Hesseling, Managing Director en oprichter van ShopWorks, introduceert zichzelf. “E-commerce is het leukste wat er is!”

Thomas Hesseling

11:31 – Mark van den Berg, Commercieel Manager bij Blinker, stelt zichzelf voor.

11:30 – Het programma wordt hervat. De vier masterclasses gaan van start.


In Loods 6 start de case study van Blinker.

11:07 – Koffiepauze

11:00:

10:56 – Joseph sluit zijn keynote sessie af. Dagvoorzitter Lars Sorensen geeft het publiek de opdracht om de keynote in 1 minuut in tweetallen te bespreken. Hierna is de mogelijkheid tot het stellen van vragen aan Joseph.

10:51 – Het slotadvies van Joseph: your employees are an asset, your culture is an asset and your customers are an asset. So, don’t be lazy and stop hiding behind technology: get to know your customers!

10:45 – Joseph heeft de traditionele funnel verbonden met de ‘geflipte’ funnel’. Wat zal er gebeuren? Joseph’s voorspelling: we zullen steeds meer investeren in retentie. We gaan van ‘employee of the month’, naar: ‘customer of the year’!

flipped funnel

10:42 – Sometimes you’ve have to go off script

10:36 – Joseph: My believe is that customer service is the new marketing. Maar: dan moet je niet gebruik maken van de traditionele ‘customer service kanalen’. Wat moeten we dan wel doen? Joseph geeft de 10 rules of customer service:

10 rules

10:32 – Hypothesis 1: Retention becomes the NEW acquisition. Customers will pay a premium for great service.

Met andere woorden: “Customre Centricity + Influence = Advocacy”

10:30 – In plaats van AIDA, heb ik ADIA gecreëerd. Joseph ‘flipped the funnel’.

10:27 – Retention is de beste werving. Joseph: “Account based marketing; really?” We moeten al veel eerder – meteen vanaf de start – het meeste aandacht besteden aan onze grote klanten.

10:24 –
Here’s some interesting what-ifs. Can you imagine? #b2bnl pic.twitter.com/Biw6ezktYi

10:19 –

“What if we got it all wrong? Do the Math.” Investeer in je bestaande klanten. Rententie wordt nog te vaak onderschat. Retentie is a tactic. Dus: geef bestaande niet alleen aandacht als ze in ‘gevaar’ zijn of als je bang bent dat ze je gaan verlaten. Bestaande klanten hebben altijd de volle aandacht nodig. Joseph: “How much money do you invest in existing customers?’

10:15 – Hoe kom je erachter wat ’the Next Big Thing’ zal zijn?

10:14 – “People love to buy but they hate to be sold to”

 

10:11 – Keynote Joseph Jaffe betreedt het podium!

10:10 –

Vlogger Thomas wordt geïntroduceerd. Hij zal gedurende de hele dag vloggen!

10:03 – Shimon sluit zijn sessie af. Wil je meer leren over custormer journey management?

09:59

Top challenges today in getting marketing infrastructure set up. Do you agree? #b2bnl pic.twitter.com/qOD5wwrNq5

— Bob Balm (@bobbalm) 17 maart 2016


09:57 –
Shimon legt een customer centric marketing programma uit, met behulp van de buyer persona ‘Wouter’, marketing directeur bij een groot bedrijf.

09:54 – ‘Wat is customer centric marketing?’ We praten er wel veel over, maar hoe brengen we het nu in de praktijk?

Hiervoor zijn 3 ingrediënten nodig:

  • Programmes – The overall plan – One buyer persona
  • Dialoges (instead op campaigns)
  • Tactis & Channels

 

09:49 – Hoe kunnen we beter inspelen op de customer journey? Shimon onhult het Marketing Performance Management onderzoeksrapport: Van ROI naar customer journey.

09:46 – “Getting the attention of our buyer is not easy”. Waarom is het zo moeilijk:

shimon ppt

09: 41 – Onder luid applaus wordt Shimon Ben-Ayoun aangekondigd. Zijn presentatie start met een video van Daphne Schippers, die met een geweldige tijd de 200 meter sprint wint. Wat zijn de ingrediënten voor succes van topsporters? En wat zijn de overeenkomsten met marketing?

09:38 –  Mark van den Berg van Blinker ligt alvast een tipje van de sluier op. Zij zullen het tijdens hun sessie hebben over hoe je aan de slag gaat met marketing automation.

09:35 – Wat zouden jullie vandaag graag leren? Lars Sorensen ondervraagt het publiek.

09:30 – De tindersessie wordt vervolgd. De bezoekers krijgen 1 minuut om over hun marketingstrategie van het afgelopen jaar te praten. 1 minuut blijkt nu wel erg snel voorbij.

offline tinder B2B Marketing Forum 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

09:20 – Lars Sorensen opent het B2B Marketing Forum 2016 met een offline tindersessie. Het ijs is meteen gebroken en onze bezoekers hebben nu al nieuwe contacten gelegd.

09:00 – We zijn er klaar voor! Ingrid Archer, Shimon Ben-Ayoun en dagvoorzitter Lars Sorensen zullen het B2B Marketing Forum 2016 over een kleine 15 minuten openen.Ingrid-Shimon-prep

Het forum is de hele dag te volgen via dit live blog.