Blog/Nieuws

De kracht van relevantie: de kern van B2B marketing

Als het gaat om marketing in business-to-business staat relevantie met stip op nummer 1. Wat is relevantie? Het simpele antwoord dat overal terugkomt: de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plek, bij de juiste persoon brengen.

Maar hoe weet je wat de juiste informatie is? En wat is de juiste plek? Om daar een beeld bij te krijgen heeft Vakmedianet de afgelopen maanden 237 professionals gevraagd naar hun mening.

Uit het jaarlijks onderzoek van 2016 uit de Verenigde Staten blijkt eveneens dat de grootste uitdaging van B2B-marketeers over relevantie gaat, namelijk het ‘producing van engaging content’. Want hoe weet je nu wat relevant is? En hoe bepaal je vervolgens hoe je de content effectief inzet?

Vakmedianet diepte het onderwerp uit met behulp van de input van Nederlandse professionals.

Juiste informatie in de juiste vorm

Verhalen en ervaringen van vakgenoten doen het goed: gebruik tevreden klanten als meest waardevolle bron van content! Verder worden whitepapers, mondelinge informatie en redactionele artikelen als meest waardevol ervaren. Bovendien blijkt dat een contentmix van offline en online van groot belang is.

“Het is belangrijk dat het verhaal van jouw organisatie altijd doorloopt. Een verhaal dat je verspreidt via verschillende middelen en soorten content. Zorg dat het verhaal van jouw organisatie een spannende serie is die je móet volgen.” Carlijn Postma – Contentmarketingbureau The Post

Let er ook op dat professionals snel doorhebben als de content kwalitatief niet op orde is.

Relevante content volgens de B2B-professional:

  • is uniek;
  • komt op het juiste moment;
  • is to the point
  • helpt om een complex vraagstuk beter te begrijpen.

B2B-professionals knappen vooral af op content:

  • die te algemeen is
  • die geen herkenning oproept
  • die niet toepasbaar is
  • die teveel overkomt als een verkooppraatje

Zorg dus dat de kwaliteit van je content hoog ligt. Je doelgroep verwacht niet anders.

Juiste plek

Stel, je hebt de juiste content gemaakt, iets dat waarde toevoegt aan jouw doelgroep. Om echt relevant te kunnen zijn, moet je boodschap zichtbaar zijn in kanalen waar een potentiële klant daadwerkelijk zoekt naar oplossingen. Zo hebben vakgenoten het grootste invloed op het oriëntatieproces. Bestaande klanten zijn vaak vakgenoten van nieuwe, potentiële klanten.

Het juiste moment

De schijnbaar talloze online- en datamogelijkheden laten de harten van marketingafdelingen sneller kloppen. Met behulp van geraffineerde digitale platformen, zoals marketing automation, real-time bidding, en social listening, kun je in theorie de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon brengen. De grote vraag is hoe we dat in de praktijk gaan brengen. Soms is dat een kwestie van ‘trial & error’, maar het is ook een kwestie van onderzoeken wat wel en niet werkt.

En nu? Geldt dit ook voor jou? Verdiep je in jouw eigen ideale klant. En ga dan die informatie en de technologische mogelijkheden echt gebruiken om mensen op het juiste moment van de juiste, waardevolle informatie te voorzien. Waar ze echt iets aan hebben. Want laten we eerlijk zijn: pas dan gaat de kracht van relevantie voor je werken.

Meer lezen?

 

Vakmedianet en de B2B Marketing Award 2017

Marieke Le Noble,  Chief Digital Officer bij Vakmedianet, versterkt dit jaar de jury voor de B2B Marketing Award. Registreer vandaag nog om jouw case te nomineren voor de B2B Marketing Award. Aanmelden kan tot 27 januari 2017.

 

Over Vakmedianet en het B2B Marketing Forum

Vakmedianet is een van de Mediapartners van het B2B Marketing Forum 2017 en daar zijn we supertrots op. Samen werken wij aan een onvergetelijk B2B Marketing Forum 2017! Vakmedianet kent B2B-marketing als geen ander. Contentcreatie en kennisdeling voor professionals zitten in het DNA van Vakmedianet. Zo weten zij al jaren relevant te zijn voor de Nederlandse professional in tal van branches en vakgebieden.

Vakmedianet is uitgever van leidende B2B merken met vakbladen, online community’s, events, boeken en databanken. Zo bereiken de merken van Vakmedianet ruim 1,2 miljoen professionals verdeeld over 56 niches. Zij zijn de afgelopen jaren flink getransformeerd naar een data-driven uitgeefmodel. Van print naar online, van display naar content, van massa naar gepersonaliseerd en van outbound naar inbound. Zij hebben op hun eigen manier Modern Marketing gehackt met als bekroning het winnen van de DDMA Customer Data Award in november 2016.