Blog/Nieuws

Kent u uw perfecte klant?

Geen kwantiteit, maar kwaliteit. Dat motto gaat ook op voor klantenbestanden van B2B-bedrijven. Veel bedrijven besteden te weinig aandacht aan de kwaliteit van hun klantenbestanden en genereren daardoor minder leads dan mogelijk.

Een aanzienlijk deel van de B2B-bedrijven bereikt zijn klanten niet. Simpelweg, omdat ze een vervuild klantenbestand hebben. Door de bank genomen is het klantenbestand van een bedrijf voor 30 procent vervuild. Dan vul ik toch de ontbrekende gegevens aan, hoor ik u denken. Dat is deels waar, maar daarmee alleen bent u er nog niet.

Inzicht is het credo van Cendris. Een bedrijf heeft inzicht in zijn klant en in zijn klantenbestand nodig. Wie kwalitatieve leads wil, doet er goed aan in kaart te brengen wie zijn perfecte klant is. Stel jezelf vragen als ‘Aan wat voor eigenschappen voldoet mijn beste klant?’ ‘Wat zijn zijn koopmotieven?’ ‘Wanneer loopt zijn huidige contract af?’.

Conversie

Wie deze vragen heeft beantwoord, kan aan de slag met het opschonen van zijn klantenbestand. Dat begint met het aanvullen van ontbrekende gegevens van klanten. Maar als u weet welke doelgroep u wilt benaderen, dan kunt u ook van vergelijkbare bedrijven gegevens aankopen. Met een aansprekende klantactie, waarvan alleen gebruik gemaakt kan worden als de geïnteresseerde bepaalde gegevens invult, gaat u voor specifieke gegevens van prospects. Dit alles draagt bij aan een up-to-date klantenbestand. Een dergelijk bestand kunt u analyseren en er kunnen belangrijke voorspellingen mee worden gedaan.

Een up-to-date klantenbestand vormt de basis voor het vinden van kwalitatieve leads. Wie zijn perfecte klant kent, komt tot conversie. Kent u uw perfecte klant vraagt Cendris zich af. Cendris is Silver Sponsor van het B2B Markting Forum dat plaatsvindt op 15 maart in de Westergasfabriek in Amsterdam.