Blog/Nieuws

De kenmerken van volwassen B2B-marketing

In een interview met Cathelijne Quarré-Bijleveld van Snow Software en Leslie Alore van Iron Mountain bespreken we hoe B2B-marketing meer en meer een multidisciplinaire uitdaging wordt. Op het B2B Marketing Forum presenteren deze ‘die-hard’ marketeers een case study over het marketing ecosysteem.

 Leslie Alore - Regional Marketing Director Iron Mountain

 

 

 

 

 

 

.

Wat is een marketing ecosysteem precies?

“Het oorspronkelijke concept van een ecosysteem komt uit de biologie en ecologie en beschrijft een samenleving van levende organismen die als een systeem interacteren met de niet-levende componenten van hun omgeving (dingen zoals lucht, water en minerale grond).

Het belangrijkste kenmerk van een ecosysteem is wederzijdse afhankelijkheid, waarbij ieder component afhankelijk is van de andere componenten. Ik zou een marketing ecosysteem precies zo definiëren.

In een volwassen B2B-marketing organisatie werken meerdere specialisten samen. Begrijpen hoe verschillende componenten elkaar beïnvloeden is essentieel om toegevoegde waarde te creëren. De rol van het PR team is bijvoorbeeld om het bedrijf haar bereik te vergroten, het merk op te bouwen en publiciteit te verkrijgen. Dat doen ze door verhalen aan de media te pitchen met als doel brand awareness te bouwen. Door de verbinding te maken met het digitale team te verbinden weet het PR team dat zij in de positie zijn om earned referral traffic naar de website te beïnvloeden. Door SEO-inspanningen af te stemmen op PR voeg je waarde toe. Onze methode hiervoor is 1 + 1 = 3…. Het geheel is groter dan de som der delen.“

Waarom is dit onderwerp relevant?

“Van tijd tot tijd maakt een manager opmerkingen als ‘Wie zegt dat deze leads sowieso niet binnen hadden gekomen, zonder marketing support’. Of erger, ze denken dat marketing gebakken lucht is! Misschien moet marketing een educatief programma voorbereiden om de interne organisatie te informeren over wat marketing is, waarom het doet wat het doet, en hoe dit bijdraagt aan het bedrijf en aan individuen.

Te veel mensen zien alleen het topje van de marketing ijsberg – denk aan een event of een ‘stand’ op een beurs – en identificeren het ten onrechte met marketing als geheel.

Ze weten niets over het persona onderzoek, web content optimalisatie inspanningen, nurture email flows en andere marketingactiviteiten. Ook begrijpen zij niet hoe de verschillende componenten van marketing verbonden zijn.

Onze case study is een manier om de beginselen van marketing te demonstreren, hoe alle marketing disciplines de buyer journey beïnvloeden en hoe we resultaten meten & managen.”

 Wat kunnen we verwachten van jullie case study?

“Gebaseerd op echte voorbeelden vertellen we een verhaal over de kracht en effectiviteit van een echt geïntegreerd marketing ecosysteem en de ervaring wat dit creëert vanuit het perspectief van de koper. Ons verhaal betrekt twee persona’s: Anne en Alex. Beide zijn getriggerd door verschillende berichten en verbinden via verschillende kanalen. Door je mee te nemen in hun reis leggen wij uit wat de invloed van verschillende marketingdisciplines is in elke stap, welke technologie gebruikt is en hoe we meten, managen en uiteindelijk resultaten leveren.”