Blog/Nieuws

[Interview] ‘In één dag up to speed’

Een van de sprekers op het B2B Marketing Forum – 17 maart a.s. – is Ben van de Vrie van ING. Hij zal uitgebreid stil staan bij de vraag: hoe stellen we de klant centraal in onze bediening?

Wie ben je?
Ben van de Vrie
‘Mijn naam is Ben van de Vrie. Ik ben een betrokken allround bankier met een grote belangstelling voor strategie, finance & marketing. Heb na mijn opleiding economie aan de VU het bankvak in al haar facetten bij ING kunnen leren. Van particulier tot zakelijk, van de kas tot de dealing room. Ook vele jaren in buitenland gewerkt, waarvan vier jaar in Warschau en twee jaar in Istanbul. Rode draad in mijn carrière is het zakelijk bedrijf met een focus op MKB. Het interessante van werken bij een bank is de veelzijdigheid van het bankbedrijf, zowel intern als extern. Rekening houdend met alle stakeholders mag je een functie invullen met grote economische impact, niet makkelijk wel heel motiverend! Met meer dan 25 jaar ervaring mag ik mezelf “seasoned” noemen! Privé ben ik getrouwd en vader van drie lieve kinderen. Daarnaast probeer ik mijn hobby’s zeilen, classic cars en reizen nog enigszins de tijd te geven!’

Wat doe je?
‘Binnen ING Nederland ben ik verantwoordelijk voor Marketing & Research Zakelijk. Dit omvat o.a. Marketing Intelligence, Economic Research, Business Support en Marketing MKB, Grootbedrijf & Corporate Clients. Grootste uitdaging is om ING de voorkeursbank voor zakelijke relaties te maken, ons marktaandeel verder te verhogen en tegelijkertijd aan alle verwachtingen van onze stakeholders te voldoen!’

Klantreizen

Waar ga je het over hebben tijdens je presentatie op het B2B Marketing Forum?
‘Digitalisering is een belangrijke trend die de manier waarop klanten en bedrijven interacteren snel doet veranderen. In de financiële sector is deze trend significant voelbaar en als gevolg hiervan zijn er minder face 2 face contactmomenten met klanten. Tijdens het forum zal ik uitgebreid stil staan hoe wij de klant centraal blijven stellen in onze bediening. Onderwerpen waar ik het over zal hebben zijn omni channel klantbediening, de relevantie van persoonlijk en proactief klantcontact en data analytics. Daarnaast zal ik specifiek inzoomen op de methodiek van klantreizen (customer journeys) waar we eind 2014 binnen ING Nederland mee zijn gestart. Kortom, voldoende materie om met elkaar in gesprek te gaan op 17 maart.’

Waarom is Customer centricity, obsessie voor de koper en klant, is ‘hot’ en ‘here to stay’ (thema van het event) juist nu een issue in het vakgebied van B2B-marketing? Customer
‘Als gevolg van digitalisering, de opkomst van internet en mobiel maar ook door de economische crisis is er een nieuwe realiteit ontstaan. Bedrijven zijn genoodzaakt om zich te heroriënteren. Hierbij komen vragen naar boven als ‘wat is mijn bestaansrecht’ en ‘hoe kan ik mijn klanten op de beste manier bedienen maar tegelijkertijd ook een sustainable business model ontwikkelen’. Daarnaast schieten nieuwe, innovatieve spelers als paddenstoelen uit de grond. Deze start-ups weten vaak feilloos in te spelen op klantbehoeftes en kunnen hun dienstverlening snel aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit veroorzaakt een ommekeer in veel verschillende markten; denk aan Airbnb in de hotelsector of Uber in de taxi markt. Dit soort ontwikkelingen zien we ook in de bancaire sector. Om onze marktpositie veilig te stellen is het dus cruciaal om jezelf continue te blijven ontwikkelen en daarbij de klant en zijn behoefte centraal te stellen.’

Waarom mogen B2B’ers het B2B Marketing Forum niet missen?

‘Omdat je in één dag helemaal up to speed bent met betrekking tot de laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B marketing. Dit is het toonaangevende event, waar veel interessante bedrijven hun laatste inzichten delen. Bovendien is het leuk om ervaringen uit te wisselen met mede marketeers; vaak heb je te maken met hetzelfde soort thema’s en dan kan het helpen om te horen hoe andere marketeers hiermee om gaan.’

Klik hier voor meer informatie over het B2B Marketing Forum.

 

Deze blog is eerder verschenen op MarketingTribune.