“B2B Marketeers moeten wakker worden. Zij moeten proactief aan de slag voor succes en lef hebben om te ondernemen”, zegt Roel Haanappel, business marketeer bij UNIT4. Volgens hem worden veel B2B Marketeers nog geleefd door de sales afdeling, waardoor zij vervallen in een passief patroon. Tijdens het B2B Marketing Forum van 14 Maart hoopt hij daar verandering in te kunnen brengen. Roel: “marketeers moeten eerst naar mijn sessie komen en vervolgens moeten zij zichzelf een schop onder de kont geven.”
Een A4tje vol inspiratie
Zelf is hij vaste deelnemer van het forum Nu is het de eerste keer dat Roel hier zelf een presentatie geeft, en hij heeft een hoop te vertellen. Roel: “zelf ging ik altijd naar huis met een aantal A4’tjes volgeschreven met handige actiepunten. Deze presentatie geef ik met het doel andere marketeers te helpen het leadgeneratieproces naar een hoger plan te tillen.
B2B Marketeers kunnen volgens hem een cruciale rol spelen in optimale leadgeneratie. Dat is alleen wel afhankelijk van de marketeer zelf. Hoe actiever hij/zij is, hoe beter. Roel constateert een groot probleem bij veel bedrijven; namelijk dat de marketing afdeling gebombardeerd wordt met werk, door de sales afdeling:
“Een evenementje hier, een bannertje daar, een nieuwsbrief schrijven of bijvoorbeeld een brochure maken. “
Vele B2B marketeers zullen niet onbekend zijn met deze praktijk. Dit maakt marketeers passief. Roel is er dan ook van overtuigd dat dit moet veranderen. “In de huidige marketingwereld zie je dat heel veel producten of diensten hetzelfde zijn, of in ieder geval hetzelfde lijken. Als bedrijf moet je uniek zijn. Je moet iets te vertellen hebben. Alleen op die manier val je op”, zegt hij. Hij pleit dan ook voor B2B Marketeers met lef. “Je moet de wil hebben om iets te ondernemen en actief bezig te zijn. Dat werkt alleen maar positief want de kwaliteit en kwantiteit van de leads neemt vervolgens alleen maar toe.”
Veel marketeers hebben geen plan of visie
“Het is een groot issue dat marketeers geen optimale leadgeneratie bedrijven doordat ze niet de ruimte krijgen voor het genereren van langere termijn marketingleads. Om ook tijd te steken in leadsgeneratie voor de wat langere termijn, ontbreekt het vaak aan een eigen visie om dit te bewerkstelligen. “Het resultaat is dat zij geen weerwoord of verhaal hebben”, gaat Roel verder. “De kunst is om je visie te verkopen binnen jouw eigen organisatie.“ Hij spreekt uit ervaring. Roel: “in het begin zocht ik naar draagvlak. Dat verkreeg ik door stapsgewijs successen te boeken. Ik schreef zelf een eerste Whitepaper en organiseerde 5 jaar geleden al een Webinar.. Uiteindelijk werk je je naar een situatie waar je structureel de aanwezige kennis in de organisatie benut voor leadgeneratie. Als bedrijf leer je meer over de beweegredenen van je doelgroep, trends en ontwikkelingen. Je bent beter in staat je klanten te helpen met inkopen. Je zit eerder aan tafel om mee te denken over oplossingen en advies. Je mist minder leads door grotere bekendheid en doordat je eerder aan tafel zit is je conversie hoger. Maar je zult continu je verhaal moeten blijven verkopen en spontaan opkomende activiteiten hiermee een plek geven en beoordelen.
Laat je niet leven door Sales
Roel is op dit moment werkzaam bij UNIT4 als business marketeer. Hij weet dat het niet altijd makkelijk is voor bedrijven om zich aan te passen, maar wanneer dit lukt, is daar enorm veel voordeel uit te halen. Hij hoopt dan ook dat de bezoekers van zijn sessie geïnspireerd raken en dat de kwaliteit van het Leadprocess toeneemt. Roel: “je kunt als B2B Marketeer kiezen voor de makkelijke weg, of voor de optimale. Laat je niet leven door sales, maar breng jouw organisatie tot leven.”
Roel Haanappel is een van de vele case study sprekers op het B2B Marketingforum op 14 Maart. Rondom dit onderwerp deelt hij zijn ervaringen en geeft hij tijdens zijn sessie tips uit de praktijk.