Blog/Nieuws

De ‘Hall of Fame’ van de B2B Marketing Award

De Nederlandse B2B Marketing Award gaat alweer het negende jaar tegemoet. Initiator spotONvision zet hiermee B2B marketingcases en succesverhalen in de spotlights. Omdat business-to-business in Nederland nog steeds niet de aandacht krijgt die het verdient, staan we vandaag stil bij de award en de winnaars van de afgelopen jaren.

 

Hoe het allemaal begon

In 2010 vond het eerste B2B Marketing Forum plaats in de Westergasfabriek te Amsterdam. Hier werd de eerste B2B Marketing Award uitgereikt. Een award om innovatie, effectiviteit en inspiratie in B2B te stimuleren.

Max Kohnstamm, SRM vakdocent en marketingcolumnist, was voorzitter van de jury in 2010: “B2B marketing is een prachtig vakgebied. Het is alleen jammer dat het zo weinig aandacht krijgt. Het is dan ook een hele goede zaak dat er een B2B Award komt.”

Bureau-inzendingen worden uitgesloten en alleen cases van bedrijven zelf worden in behandeling genomen. Dit bleek in het begin best lastig. Het eerste jaar was het best lastig om deelnemers te werven. Niemand kende de award en veel B2B-marketeers waren te druk met hun dagelijks werk. Inmiddels heeft de B2B Marketing Award een vaste plaats veroverd in de wereld van awards en van B2B-marketeers.

‘Door de jaren heen is er meer aandacht gekomen voor B2B.’ ‘Dat zien we ook terug in de aantallen deelnemers aan de B2B Marketing Award’ volgens Ingrid Archer van spotONvision.

Zo stonden bedrijven als ING Commercial Banking, Greetz, KLM, IBM, Philips en Océ in de lange lijst van genomineerden.

 

De winnaars van afgelopen jaren

  1. Numac: Verrek hij doet het echt (2010)

Numac koos voor een nieuwe aanpak om een compleet onbekende doelgroep te bereiken. Met hun campagne  ‘Verrek, hij doet het echt’ kregen geadresseerden een telefoon opgestuurd. Hier werden zij na een aantal dagen op gebeld door Numac om een afspraak te maken. Lees meer

  1. Nationale Nederlanden: Nationale Nederlanden in gesprek met de ondernemer (2011)

Met hun campagne ‘Nationale Nederlanden in gesprek met de ondernemer’ richtte het bedrijf zich op de mogelijke risico’s die ondernemers lopen. Nationale Nederlanden organiseerde gesprekken tussen ondernemers, experts en derde partijen om de risico’s zoveel mogelijk te verminderen. Lees meer

  1. Interface: Duurzaamheid en innovatie (2012)

Interface wist duurzaamheid, design en innovatie te verankeren in bedrijfsprocessen. Tegelijkertijd werd zowel de interne als externe betrokkenheid enorm vergroot. Lees meer

  1. DeliXL: Foodreporter.nl (2013)

Foodreporter.nl is een website in beheer van DeliXL. In korte tijd heeft de website een enorme naam gekregen en dient het als platform voor gebruikers om te praten en discussiëren over eten. DeliXL heeft zich op deze manier als thoughtleader kunnen presenteren tegen zeer lage kosten. Lees meer

  1. Philips Lighting: Nieuw licht op oude meesters (2014)

Philips Lighting werkte samen met het recent geopende Rijksmuseum aan een showcase om LED-verlichting onder de aandacht te brengen. Philips gebruikt hierbij een ‘outside-in’ benadering en laat het Rijksmuseum, de klant, het merkverhaal vertellen. Lees meer

  1. Canon Nederland: The exceptional service battle (2015)

De marketeers van Canon hebben de serviceafdeling, die dagelijks klantcontact heeft, ingezet om in korte tijd ambitieuze verkoopdoelstellingen te realiseren. Hun winnende case: ‘The exceptional service battle’ viel op door de smart-doelstellingen en de prachtige Return on Investment (ROI). Lees meer

  1. AFAS Software: De accountancy scan (2016)

AFAS ontwikkelde een scan om haar doelgroepen te segmenteren. Tegelijkertijd was de scan bedoeld om de accountant inzicht te geven in de eigen krachten en zwaktes. Het resultaat van de campagne? Meer dan 14.000 bezoekers, 1400 deelnemers, 550 conversies, 2100 contactmomenten en een omzet van 155K! Een overweldigend resultaat. En dus een terechte winnaar van de B2B Marketing Award 2016. Lees meer 

  1. ServiceNow: Diversificatie strategie (2017)

ServiceNow ontwikkelde een diversificatie strategie met als doel een breder portfolio te positioneren bij grote klanten en om nieuwe segmenten aan te boren.

Dit doel werd nagestreefd met de combinatie van een off- en online contentstrategie, het inzetten van marketing automation én het denken vanuit verschillende doelgroepen. Resultaten? Een grotere naamsbekendheid, een meer uitgebreide database en een gerealiseerde sales pipeline. Lees meer 

 

Wat bracht het de winnaars?

Marco van Davenhorst, marketeer en foodreporter bij DeliXL, legt uit wat de award hen bracht: “we kregen veel felicitaties en het liet zien dat er veel goodwill is voor ons initiatief.” De award heeft de positie van DeliXL als thoughtleader zeker versterkt.

Sanne Kiel, marketing coördinator Benelux bij Interface vertelt dat de award meer interesse en aandacht heeft gewekt voor duurzaamheid en de producten die Interface leverde. Sanne: “daarnaast kleefde er ook veel media-aandacht aan. Wij zijn meerdere keren gebeld door bedrijven die informatie over ons wilde hebben.”