Blog/Nieuws

Goede data & content: a match made in B2B heaven

Inzicht in hoe succesvol je campagnes zijn is cruciaal. Maar met alleen het meten van (eind)resultaat kom je er niet. We ondervragen Wilfred Handgraaf van SalesFeed over hoe data en content elkaar versterken door kwalitatief inzicht toe te passen.

Van kwantiteit naar kwaliteit

Kwalitatief inzicht is in B2B essentieel. Je wilt méér weten dan hoe vaak je website wordt bezocht; je wilt weten of je de beoogde doelgroep ook echt raakt en wat klanten nou precies doen op jouw website. Door kwantitatieve data te filteren en te verrijken, kun je steeds relevanter worden en til je je leads naar een hoger niveau.

Marketingrendement verhogen, waar begin je?

Start met je bestaande klanten, met upsellen en eventueel terugwinnen van ex-klanten. Reageer attent op ex-klanten die je website bezoeken. Logisch, zou je zeggen. Maar, veel bedrijven zijn in de praktijk nog steeds gefocust op new business. Door ex-klanten, klanten en sweet spot prospects op je website te herkennen en op te volgen, realiseer je extra rendement op bijna al je marketing- en salesactiviteiten.

Gevonden worden? Nee, actief zelf vinden!

Veel marketeers leunen op SEO en SEA. Maar ‘gevonden worden’ is feitelijk een passieve strategie. Je vist er mee in een kleine vijver. Immers, tegenover iedereen die vandaag zoekt, zijn er honderden die vandaag niet zoeken. Ook wil je voorkomen dat een lead alleen maar bij jou een offerte opvraagt ter opvulling van de ‘beleidsmatige’ stapel.

Veel B2B-organisaties blijven daarom zwaarder dan nodig leunen op de traditionele aanpakken. Daar is op zich niets mis mee, maar online valt ook goed aan marketing en sales te doen. Dit gaat alleen wel anders dan in B2C.

Van batch and blast naar 1:1 communicatie in de praktijk

Op het moment dat je data verrijkt, dus het gedrag van herkende websitebezoekers vastlegt, ontstaat er een geautomatiseerd inzicht. Ook in welk stadium een bezoeker zich bevindt is hierin interessant. Met andere woorden, dat levert je al kwalitatief betere leads op. Door desgewenst ook de websitecontent af te stemmen op de bezoekende organisatie en haar mindset, ontwikkel je je richting 1:1 communicatie.

Deze vorm van websitepersonificatie op basis van kwalitatieve data heet de liquid content techniek. Content die zich aanpast aan het gedrag van jouw prospect, klant en ex-klant. Landingspagina’s maar ook de homepage van jouw website kunnen worden aangepast aan het bezoekend bedrijf. Op basis van onder andere bedrijfskenmerken, gedrag of de bron. Bij bezoekende klanten kunnen accountdoelen de leidraad zijn voor het tonen van content.

Wil je meer weten over hoe jij de kwaliteit van je leads kunt verhogen en meer uit je marketinginspanningen haalt? Kom langs in de MarTech Start-up Arena tijdens het B2B Marketing Forum 2018. Wilfred en zijn collega’s van SalesFeed gaan graag samen met jou opzoek naar het best passende antwoord.

 


Comments

  1. […] Lees hier het interview dat B2B Marketing Forum had met Wilfred Handgraaf. Samen met Richard Keizer heeft hij SalesFeed opgericht. […]