Blog/Nieuws

Deli XL trotse winnaar van de B2B Marketing Award 2013

B2B Marketing Award 2013-kleinFood Reporter, het online platform voor succesverhalen in de horeca, is zelf een succesverhaal geworden. Het project van groothandel Deli XL is tijdens het B2B Marketing Forum in Amsterdam uitgeroepen tot winnaar van de B2B Marketing Award 2013.

De jury waardeerde vooral de geringe investering en het enthousiasme van de initiatiefnemers. Bekijk hier de video-opname van de winnaar!

Jury en publiek unaniem

Tijdens het B2B Marketing Forum maakten drie cases kans op de titel. De Rabobank begon in 2008 met het project ‘Ik ga starten’ om meer te doen richting ondernemers die hun eigen bedrijf wilden starten. KLM was kanshebber vanwege het interactief traject om ‘slapende’ klanten weer een reis te laten boeken. Deli XL gooide hoge ogen met Food Reporter, waar de succesverhalen van horecazaken worden belicht. Door de stemmen van het publiek in de zaal en het oordeel van de jury samen te voegen, werd de winnaar bepaald. Het bleek dat de jury en het publiek het eens waren over de winnaar, en zo kondigde juryvoorzitter Hans Molenaar van Beeckestijn Business School trots de winnaar aan: Food Reporter.

Marco van Davenhorst DeliXL-kleinHet platform startte in 2010 met video’s op Youtube en een Twitter-account om succesverhalen in de horeca te laten zien. “Dat gaat ideaal met Twitter. Je kunt het snel en eenvoudig delen. Het gaat niet goed in de horeca en we wilden juist een platform bieden met succesverhalen om anderen ook weer te inspireren. Dat is de kracht van het platform”, legt sociale media adviseur Marco van Davenhorst van Food Reporter uit.

Eigen online community

food reporterInmiddels wordt het platform, inclusief website, gebruikt als podium met een eigen community. Van Davenhorst: “Je eigen boodschap op het publiek afvuren, werkt niet meer. Je moet mensen betrekken bij je merk. Het gaat niet om ons verhaal, maar je bouwt samen aan een betere horecaomgeving.” Het is bijzonder dat dit werkt met een geringe investering. Volgens Van Davenhorst heeft het project nog geen tweeduizend euro gekost. “Een website, twee camera’s en twee microfoons is genoeg. Als je maar een leuk team hebt dat met passie aan de slag gaat met content.”

Food Reporter laat zien dat het maken van content verder gaat dan schrijven. Het jonge team gaat met een camera op zoek naar bijzondere horecaverhalen. De boodschap van Van Davenhorst is daarom eenvoudig: “Blijf niet achter je bureau zitten, maar ga gewoon op pad.” Deze aanpak komt vanuit de B2C, maar Food Reporter laat zien dat het ook in B2B werkt. “B2B draait om relaties en je kunt bedrijven betrekken bij je organisatie door een leuk initiatief te starten.” Van Davenhorst stelt dat je pas een relatie opbouwt als je mensen echt spreekt. “Maar je bouwt een nog mooiere relatie als je hen het podium geeft en niet zelf het podium pakt.”

Over de B2B Marketing Award
In 2010 introduceerde B2B marketingbureau spotONvision de B2B Marketing Award in Nederland. Voornaamste reden was om meer aandacht te krijgen voor B2B marketing in ons land. Tegelijkertijd was er een sterke behoefte om onderling goede voorbeeldcases en ervaringen in de business-to-business uit te wisselen.

Over spotONvision
spotONvision is een B2B marketing- en communicatiebureau. Wij geloven in de kracht van innovatie en kennen de ins en outs van B2B marketing, contentmarketing en het B2B koopproces. Met onze klanten werken wij aan klantgerichte en integrale marketing waarbij strategie, uitvoering en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. spotONvision staat voor maximale ROI en voor het vergroten van de waarde van de marketing binnen een organisatie.

spotONvision is tevens oprichter van het B2B Marketing Forum en van de jaarlijkse B2B Marketing Award in Nederland.