Blog/Nieuws

De waardeketen op zijn kop voor ultieme klantbeleving

Met Berend-Jan Rietveld

De eindklant is machtiger dan ooit en iedere organisatie worstelt met een veranderend speelveld. Wat moet je doen om tot een optimale customer experience te komen? Wie is dé klant nou echt? Waar begint een customer journey programma? En wat is de (veranderende) rol van marketing?

Tijdens het B2B Marketing Forum 2019 op 19 maart, neemt Berend-Jan Rietveld je mee in de reis die Schiphol heeft afgelegd om klantbeleving meer centraal te stellen. Met een complexe waardeketen waarin klanten ook partners zijn moet gecombineerde waarde geboden worden. Schiphol zette de eerste stappen op weg naar een platform-aanpak om samen met airlines toegevoegde waarde te leveren aan de eindklant, de reiziger.

In dit blog vragen we Berend-Jan naar zijn visie op ‘game changers in marketing’.

Vanuit customer experience perspectief, wat zijn voor jou de grootste game changers?

Digitalisering en daarbij met name connectiviteit en de power-shift van organisaties naar de klant door middel van technologie.

“De platformisering van onze samenleving geeft aan dat waardeketens kantelen of gekanteld zijn; en de nieuwe realiteit betekent dat organisaties en merken zich moeten beraden over hun positie in deze nieuwe realiteit en zich soms moeten heruitvinden. Dit alles op basis van de vraag: voor wie hebben we waarde? Daarbij is data een strategische asset – partijen die in staat zijn om een platform te faciliteren of zelf veel data te vergaren kunnen een regierol pakken.”

Wat wordt aankomend jaar de grootste game changer binnen de B2B marketing?

Of het dit jaar al is weet ik niet maar Artificial Intelligence gaat een belangrijke rol spelen in marketing. Marketingtechnologie zet door en wordt steeds slimmer, maar AI kan ook een rol spelen bij analyse van de supply chain ten behoeve van voorraadoptimalisatie en demand planning. Ik denk dat de komende jaren het grootste probleem ligt bij de vraag ‘hoe zinvol om te gaan met de beschikbare technologie?’.”

Tip van Berend-Jan:

“Ontwikkel een visie, scherp continu aan maar blijf wel koersvast en laat je niet (af)leiden door de continu veranderende wereld met steeds opkomende nieuwe technologieën.”

Wil je het verhaal van Berend-Jan niet missen? Reserveer dan jouw plek op het Forum en laat je inspireren op 19 maart!