Blog/Nieuws

Customer data voor persoonlijke marketing. Zo doe je dat!

De beste marketeers zijn data-driven. Als gedreven data-analisten gebruiken ze klant- en websitegegevens voor ‘smart decisions’ om de organisatie te laten groeien. Uit analyses van data ontstaat een beter begrip van je klanten en van wat zij verlangen van je product.

Om relevante customer data te verkrijgen moet je meer doen dan het meten van page views alleen. Je verzamelt ook unieke informatie over je klant: hoe gebruikt de bezoeker je website, waar klikt hij op? Hoe lang blijft hij op een pagina en waar gaat hij heen? Kijk goed naar het websitegedrag en leer je klant kennen. Wie zijn website begrijpt en weet wat (potentiële) klanten er komen doen, kan de website èn de strategische doelstellingen van de organisatie eenvoudig optimaliseren.

Customer data-analyse: van klantgedrag naar strategie

Customer data wordt verkregen door het gedrag van je klant te volgen. Verzamel je meer data, dan groeit ook je inzicht: je leert begrijpen waar en hoe klanten je product gebruiken. En als je het geheel aan verzamelde data analyseert, lees je nog meer waardevolle informatie af: wat vinden je klanten interessant aan je product en welke weg leggen zij af om bij informatie over je product te komen? Je ziet welke producten en onderdelen interessant bevonden worden, hoe je product wordt ervaren en je leert waar verbetering gewenst is. Zo kan een customer data-analyse je helpen bij je marketingstrategie en bij je inspanningen om je organisatie te laten groeien.

Luisteren, kijken, anticiperen: ken je klant
Hoe kan je de uit customer data-analyse verkregen kennis toepassen? Allereerst leer je er je klant mee kennen en begrijpen en kan je aflezen hoe je in zijn behoefte kunt voldoen. Gebruik je de kennis bijvoorbeeld voor het verbeteren van je e-mails en product design, dan is dat waardevol voor de groei-optimalisatie van je organisatie. Concurrenten blijf je net een stapje voor!

Customer data

 

 

 

 

 

 

 

Persoonlijke e-mails

Een bericht aan een bezoeker van je website die duidelijk interesse toonde in een product, maar je website verliet voordat hij heeft afgerekend? Of een bedankmailtje aan een klant die online een aanbeveling deed waarbij hij jouw naam noemde? Voortaan verzend je alleen nog mails die zijn afgestemd op de ontvanger! Je gebruikt de klantgegevens om de kwaliteit van het e-mailverkeer van je organisatie te verbeteren. Intercom, Customer.io, MailChimp, of SendGrid zijn veelgebruikte e-mail tools voor optimale klantcommunicatie.

Onderzoek
Een grondige methode om unieke klantgegevens te verzamelen is het doen van onderzoek of survey. De verzamelde informatie over wat de klant graag zoekt vormt de basis voor je productontwikkeling en zakelijke besluiten. Qualaroo en Survey Monkey zijn goede tools voor onderzoek bij gebruikers en websitebezoekers

Live chat ter verbetering van je sales en support. Je maakt het klanten makkelijker contact met je op te nemen, en het helpt bij de identificatie van knelpunten of zwakke plekken in je design of product. Met Drift, Intercom, en Olark voeg je een live chat aan je website toe. Hierdoor ben je in direct contact met je klant en ontvang je directe terugkoppeling van je klant.

Heatmaps & Session tracking (het volgen van de klanten op je website) zijn populaire data-verzameltools. Je ziet waar de klant zich bevindt en waar hij vastloopt: handige informatie om het design van je website op aan te passen! Om te begrijpen hoe klanten je website gebruiken, welk pad ze bewandelen en waar ze zich bevinden, gebruik je CrazyEgg, Lucky Orange en Inspectlet

Met customer data leer je je klant kennen en in zijn werkelijke behoefte voorzien.

Betere concurrentiepositie dankzij optimaal productdesign

Vaak worden beslissingen voor productontwikkeling gemaakt op basis van gevoel. Maar zie je bijvoorbeeld dat je klanten problemen hebben zich aan te melden op je website, dan vormen customer data een betere leidraad: je productaanpassingen hebben een gegronde reden en, minstens zo belangrijk, je bent sneller dan je concurrenten. Kortom: wend de uit verzamelde klantdata verkregen kennis aan, speel er direct op in en… je ziet de conversie groeien!

Je marketing verbeteren met het gebruik van klantgegevens; het kan op veel manieren. De genoemde tools hebben onze voorkeur.
Veel klantgegevens en -feedback verkregen worden uit Google Analytics. Ook Kissmetrics en Opentracker zijn aantrekkelijke marketingoptimalisatietools, waarmee je eenvoudig inzicht verkrijgt in het verblijf, de terugkeer en conversie van klanten.

Wil je een zeer gedetailleerd beeld van wie en welke bedrijven je website bezoeken en nagaan of je marketinginspanningen effect hebben, kijk dan ook eens naar LeadBoxer. Met dit customer data platform ga je waarheidsgetrouw de behoefte van je klanten na. Dat neemt veel anonimiteit weg: je ziet nu welke mensen en organisaties jouw website bezoeken.

Dit artikel is geschreven door Leadboxer en verscheen eerder op hun blog.