Blog/Nieuws

Creatieve manieren om klanten te bereiken: de trends

Trends in marketing Sandor JanssenTrends in marketing met Sandor Janssen. Sandor is Manager Marketing Partnerships bij FD Mediagroep en is samen met zijn team verantwoordelijk voor effectieve crossmediale marketing partnerships. Dit betreft o.a. branded content, events, sponsoring, social/online activatie, contentmarketing, custom media en native advertising.

 

 

 

Customer journey is een veelzijdig begrip, wat versta jij onder de customer journey?
“Zoals de meeste marketeers het zullen zien, gaat het bij de customer journey volgens mij om de inzichten voorafgaand en na afloop van een aanschaf, een transactie. Als je de customer journey voor je laat werken, dan stelt het je in staat om van je klant een ambassadeur of een fan te maken.

Bij Coolblue doen ze dit bijvoorbeeld heel goed, zelfs na de transactie blijft Coolblue de klant relevant bedienen. Bij ING doen ze dit door in de zakelijke markt het ondernemersplatform BusinessBoost te organiseren, een initiatief voor en door MKB-ondernemers. Op deze manier volgen ze hun klanten en geven ze invulling aan een klantervaring, als onderdeel van de customer journey.”

Bedrijven zoeken naar creatieve en passende manier om klanten te bereiken en te verbinden met hun merk. Welke ontwikkelingen zie jij?
“Ik zie drie ontwikkelingen:

  1. De snelle opkomst van de podcast. De waarde van ‘audio on demand’ voor luisteraars én de waarde van een zeer betrokken luisterpubliek voor adverteerders.
  2. De keuze voor ‘long copy’, langere artikelen of whitepapers met meer diepgang. Wat ook goed werkt tegenwoordig zijn artikelen in een wekelijkse terugkomende serie.
  3. De terugkeer van crossmedia. Denk aan een fysiek event, gevolgd door een podcast, gevolgd door een artikel, dat weer verwijst naar een nieuw fysiek event etc. We noemen dit een ‘content loop’, omdat de content in verschillende gelaagdheden via verschillende kanalen wordt gedistribueerd.”

Branded content is hot. Kun je toelichten hoe de rol van branded content in de loop der jaren is veranderd?
“Men is meer gaan nadenken over relevantie. Een aantal jaren geleden noemde Seth Godin dit al ‘permission marketing’. Dit heeft marketeers doen beseffen dat bij branded content niet enkel hun merkdoelstellingen centraal staan, maar de informatiebehoefte van de doelgroep. De inhoud moet relevant zijn, waarde toevoegen aan de doelgroep. Zo zie je nu ook een verschuiving dat branded content niet meer bij Corporate Communicatie is belegd, maar eerder bij de marketingafdeling. We gaan daarmee van zender-gedreven naar ontvanger-gericht.”

Hoe zie jij de blijvende waarde van journalistieke onafhankelijkheid en hoe doen jullie dat bij BNR Nieuwsradio/Het Financieele Dagblad?
“De journalistieke onafhankelijkheid is essentieel voor ons. Het is de belangrijkste asset van een nieuwsmedium. We zullen daarom ook nooit ‘verwarring’ verkopen en altijd heldere branding communiceren. Juist de scheiding tussen redactie en commercie maakt onze content waardevol; ook de branded content, want deze landt in een geloofwaardige en betrouwbare omgeving. Overigens doen we voor branded content ook gedegen onderzoek en vermelden we altijd alle bronnen.”

Tijdens het B2B Marketing Forum op 15 maart maakt BNR Nieuwsradio een podcast on-site voor B2B-marketeers, we noemen het B2B Talk. Wat zijn naar jouw verwachting de 3 belangrijkste topics waar B2B-ers momenteel het hoofd over breken?

  1. GDPR: Met stip op 1 de nieuwe privacywetgeving die binnenkort van kracht gaat. Ik vraag me af of de meesten er op tijd mee zijn begonnen. Voor het B2B Marketing Forum heeft BNR-podcastmaker Ben van der Burg tien laagdrempelige en bruikbare tips ingesproken voor marketeers die te maken krijgen met GDPR (alle marketeers dus). Ik zou zeggen: kom ze even beluisteren bij de BNR-stand!
  2. Contentstrategie: Hoe bepaal je de juiste contentstrategie? Hoe kun je relevant en uniek zijn en blijven (‘how to stand out in the crowd’)? Er is zo ontzettend veel content om ons heen, en mensen hebben gewoonweg geen tijd meer om alles te consumeren. Hoe kun je dan toch boven die ‘content clutter’ uitsteken?
  3. ROI: Wat is de ROI van content? Ik merk dat veel marketeers dit willen weten, maar als je doorvraagt over hoe men het dan meet, blijkt vaak dan weinig marketeers met meten bezig zijn.

B2B Talk op 15 maart
Lijkt het je leuk om Sandor Janssen te ontmoeten en om een keer mee te maken hoe BNR Nieuwsradio een echte podcast in elkaar zet? In een van de break-out sessies op 15 maart, kun je meedoen of luisteren naar de live-opname van B2B Talk.

NB Dit artikel verscheen ook op de website van FD Mediagroep.