In gesprek met Richard Robinson – door Ingrid Archer
Eerder dit jaar schreef Richard Robinson over het omslagpunt tussen marketing zoals we het kennen, en marketing zoals die bekend zal worden.
Robinson is Vice-President bij Cambridge Analytica Commercial, een data- en gedragswetenschappelijk bedrijf dat organisaties helpt te begrijpen hoe je data kunt gebruiken om beter contact te krijgen met klanten.
Ik spreek met onze keynote spreker van 2018, Richard Robinson, over de veranderingen in marketing en over hoe het thema van het B2B Marketing Forum van dit jaar ‘Connecting the dots’ van toepassing is op zijn verhaal.
“Op dit moment zien we een omslagpunt op verschillende assen in marketing”, zegt Robinson. Hij beschrijft de grote rol van data, de opkomst van technologie en de verandering in structuur van de marketingfunctie.
Data stelt bedrijven in staat om klantgerichter te zijn en brengt het wondermiddel van de ‘juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment’ binnen handbereik. Vooral nu de nieuwe wetgeving rondom gegevensverordening (GDPR) in mei opkomt, zien we een verschuiving van aandacht richting data. Data helpt ons om op een veel persoonlijkere en veel betere manier contact te leggen met de klant.
Data is van vitaal belang voor elk bedrijf. Het moet nuttig en bruikbaar zijn. We kunnen nu eindelijk afstappen van massamarketing.
Veel B2B-bedrijven hebben enorme hoeveelheden technologieën beschikbaar. “We zullen een beweging zien van technologie die marketing eenvoudigweg verbetert tot een stadium waarin technologie marketing mogelijk maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan marketing automation. Als onderdeel hiervan zie ik dat marketeers eindelijk de controle over de technologie in marketing overnemen en vooral ook het budget dat ermee gepaard gaat. Dit is een machtsverschuiving. De functie van marketing zal hierbij in de lead gaan komen, marketeers zullen aangeven welke marketingtechnologie gebruikt moet worden. Dit zal ten koste gaan van de macht die vaak bij IT ligt”, aldus Robinson.
Naast data en technologie ziet Robinson een verschuiving in de rol van marketing van creatief, project- en campagnemanagement naar een meer analytische rol: “Dit betekent dat we meer data scientists in marketingafdelingen zullen zien. We zullen meer kennis van data moeten hebben. We zullen zien hoe left- en right-brain denkers bij elkaar komen. Dit zal de manier veranderen waarop marketing in het hele bedrijf wordt gezien. We kunnen eindelijk bewijzen hoe we het verschil maken.”
Robinson vertelt nog veel meer, we praten over het verschil tussen B2C en B2B en over leiderschap in marketing. Het volledige interview is hier te lezen.
Zoals gezegd, Robinson is keynote spreker op het B2B Marketing Forum in Nederland op 15 maart 2018. De impact van data-driven marketing is nog nooit zo scherp geweest. Maar wat betekent dit voor B2B-marketeers? Robinson zal vertellen hoe de combinatie van data analytics, gedragswetenschappen en micro-targeting de manier verandert waarop organisaties met klanten en prospects omgaan.