Blog/Nieuws

Canon Nederland over het winnen van de B2B Marketing Award

Canon Nederland was dit jaar de trotse winnaar van B2B Marketing Award. Hun winnende case: ‘The exceptional service battle’ viel op door de smart-doelstellingen en de prachtige Return on Investment (ROI). De marketeers van Canon hebben de serviceafdeling, die dagelijks klantcontact heeft, ingezet om in korte tijd ambitieuze verkoopdoelstellingen te realiseren. De borging van het leadproces en het inzicht daarin heeft de serviceafdeling extra gemotiveerd.

We spraken met Valery Bartels van Canon Nederland over het winnen van deze award. Valery Bartels heeft 15 jaar ervaring in de B2B-marketing en werkt sinds 4 jaar bij Canon Nederland als Customer Marketeer.

Hoe voelt het winnen van de B2B Marketing Award?

Valery: “Na het winnen van de award waren we superblij. Het was erg spannend, want de andere pitches waren ook heel succesvol. Ik vond het echt een eer om de eerste plaats binnen te slepen, maar vooral een blijk van waardering voor onze serviceorganisatie dat ze een heel bijzondere bijdrage leveren aan het succes van Canon.”

Jullie hebben de award gewonnen door, onder andere, de prachtige ROI. Kun je hier meer over vertellen?

“We hebben er bij deze campagne echt op gefocust dat we de gestelde doelstellingen goed konden meten. Door de krimpende marketingbudgetten merken we dat we steeds meer afgerekend worden op resultaat. Om succes te hebben bij het management en bij sales, is het heel belangrijk om te kunnen laten zien wat de investering uiteindelijk oplevert.”

Dus Marketing Performance Management is een belangrijk onderdeel van jullie campagnes?

“Ja, heel belangrijk. Door te meten kwamen we erachter dat we niet alleen met sales, maar ook met andere touch points hele mooie resultaten genereren. Marketing performance management zal een steeds grotere rol gaan spelen binnen onze organisatie.”

Bij de uitreiking van de B2B Marketing Award 2014 kwamen jullie tot de laatste 3. Toen hebben jullie helaas niet gewonnen: wat hebben jullie dit jaar anders aangepakt?

“In 2014 hebben we ons vooral op branding en het opbouwen van imago gericht. In 2015 hebben we ons meer gefocust op het stellen van duidelijke doelen en op het meten van resultaat. Hierdoor werd de campagne heel concreet en konden we precies laten zien wat hij heeft opgeleverd.”

Wat is jouw tip voor marketeers die dit jaar de B2B Marketing Award in de wacht willen slepen?

“Denk goed na over alle bestaande touch points binnen je organisatie. Kijk hoe je hiermee de customer journey verder kunt uitbouwen en het klantcontact kunt versterken. Zorg vervolgens dat je resultaten kunt meten, zodat je het effect kunt aantonen.”