Als je aan Philips denkt, denk je al gauw aan televisies, PSV en lampen. Voor Philips zijn zakelijke klanten echter minstens zo belangrijk als de consumenten. Sterker nog, meer dan de helft van de inkomsten van Philips komen uit de B2B-hoek. Niet verwonderlijk dus dat ze allerlei dedicated B2B marketingcampagnes gebruiken om te zorgen dat hun uitingen bij de besten behoren. Gelukkig kun jij ook van hun B2B marketing ervaring leren tijdens B2B Marketing Forum op 20 maart 2012. Dan laten twee sprekers van Philips Healthcare zien hoe zij omgaan met hun B2B community en social media.
Van theorie naar praktijk
Patrick Filius en Kors van Wyngaarden geven voorbeelden van wat zij hebben gedaan en nog gaan doen. Zoals ze zeggen in een interview met spotONvision: “Er is genoeg theorie te vinden over goede B2B marketing. Het moeilijkste is om die theorie om te zetten in praktijktoepassingen die passen bij ons merk.” Als zij er al mee worstelen, dan moeten andere B2B marketeers dat ook doen, dachten ze.
Praktische voorbeelden
Tijdens B2B Marketing Forum laten ze zien hoe Philips zich heeft gericht op hun doelgroep. Zij hebben bijvoorbeeld gekeken hoe een dag in het leven van hun klant eruit ziet. Daardoor hebben ze geleerd dat hun klanten vooral graag willen communiceren met hun peers over bijvoorbeeld behandelmethoden (in het geval van Philips Healthcare). Dat heeft er voor gezorgd dat dit een belangrijke speerpunt is in de campagnes. Hierdoor beiden ze relevantie en zorgen ze dat hun campagnes daadwerkelijk voor toegevoegde waarde zorgen.