Blog/Nieuws

B2B marketing succes richting 2020: 7 tips

Over de juiste metrics, slim samenwerken en flexibiliteit.

Hoe blijf je succesvol én ‘game changing’ in B2B? Een uitdaging waar iedere marketeer voor staat. Internationale B2B key notes en regionale pioniers delen hun tips vanaf het B2B Marketing Forum podium.

 

Tip #1: Kies voor klantgerichte metrics

Tiffani Bova (Salesforce): “Iedereen moet een duidelijke rol hebben in het leveren van een uitzonderlijke klantbeleving. Daarnaast moeten marketeers zich minder bezig houden met het zich toe-eigenen van processen. Zij moeten zich juist meer richten op de impact die beslissingen van de verschillende (klantgerichte) teams hebben op de klanten. Wanneer je praat over klantgerichtheid moet je eerdere stappen opnieuw overdenken. Probeer het budget niet te verantwoorden met metrics die niet klantgericht zijn! Klantbeleving is immers de ruggengraat van alles wat je doet.”

Tip #2: Sales enablement als sleutel

Jamie Anderson (Marketo): “Het ultieme succes in B2B zit in de samenwerking tussen marketing en sales. De maketing- en salesfunnel is niet lineair. Door het continu delen van informatie kan er beter worden ingespeeld op de behoeften van de klant. Vind, als marketing en sales, een manier om van elkaar te houden. Deel gemeenschappelijke doelen, resultaten, KPI’s en maak het zinvol. Come together, love eachother and you will win.”

Tip #3: Blijf leren en proberen

Ingrid Archer en Shimon Ben Ayoun (spotONvision): “Stel jezelf als marketeer bij alles wat je doet de volgende vraag: welke waarde creëer ik voor mijn klant? Om deze waarde optimaal te laten zijn is het belangrijk om altijd te blijven leren en nieuwe dingen uit te proberen. Er bestaat namelijk geen ‘best practice’ die voor iedereen werkt. Het is belangrijk dat je blijft analyseren en waar nodig aanpassingen doet.”

Tip #4: Scherp continu aan en blijf koersvast

Berend-Jan Rietveld (Schiphol): “Om consistent over alle raakvlakken van een klant met de organisatie een eenduidige klantbeleving te realiseren, is een klantgerichte organisatie nodig. Probeer hier niet als enige voor verantwoordelijk te zijn, het is een multidisciplinaire taak. Zie het ook niet als een eenmalig project, maar als een uitdaging zonder einde. Ontwikkel daarom een visie, scherp continu aan maar blijf wel koersvast en laat je niet (af)leiden door de continu veranderende wereld met steeds opkomende nieuwe technologieën.”

Tip #5: Zoek inspiratie bij andere disciplines

Kayleigh Groenendijk (Persgroep): “Om ook in de toekomst succesvol te kunnen blijven als marketeer is het belangrijk dat je continu kijkt naar wat je van anderen kunt leren. Laat je inspireren door succesverhalen óf juist de niet zo succesvolle verhalen van andere bedrijven en marketeers. En blijf niet op je eilandje zitten, zoek de interactie op met je collega’, vooral van andere disciplines! Door met hen te discussiëren en te brainstormen, kom je vaak tot inzichten waar je anders niet op was gekomen én creëer je tegelijkertijd draagvlak. Want alleen samen ben je succesvol.”

Tip #6: Experimenteer en schaal op

Dyon Metselaar en Frans Appels (Leadscope): “Er is nog veel te winnen met digital marketing. Ga aan de slag en start met een of twee experimenten. Optimaliseer deze experimenten en schaal bij succes maximaal op. Alleen dan kun je snel en krachtig groeien zonder grote risico’s te nemen. Zo behoud je de grip op de kosten en geef je alleen geld uit aan de kanalen die daadwerkelijk rendement opleveren.”

Tip #7: Creëer flexibiliteit in je geïntegreerde campagnes

Ronnie van Dijk en Tom van Tilborg (Payper): “Je kunt prachtige geïntegreerde campagnes opzetten vanuit buyer journey-onderzoek maar uiteindelijk is het geen lineair proces en doorloopt niet iedere lead het koopproces op dezelfde manier. Zorg daarom voor verschillende start en ‘follow up’ punten in je campagnes. Voeg bijvoorbeeld vooral ‘bel me terug-buttons’ toe aan je landingspagina’s en test met het aanbieden van demo’s in de beginfase van je campagne.”

Meer weten?

Heb je vragen naar aanleiding van deze tips of wil je een keer sparren over een B2B marketing of sales georiënteerd vraagstuk? Neem dan contact op met een van onze experts.