Een aantal weken geleden vond de vijfde editie van B2B Marketing Forum plaats. Diverse B2B marketeers zijn door de master classes, case studies en coaching sessies gestimuleerd en geïnspireerd om een blog te schrijven. Hieronder een overzicht van deze blogs. Heb jij er ook een geschreven? Tweet deze dan naar @b2bmktforum of plaats de link in de reacties. Dan voegen wij het toe aan dit verhaal.
Marketeer moet juist nu zijn meerwaarde aantonen
Met deze titel schreef Marketing Tribune de eerste blog naar aanleiding van het event. Laura Patterson was hun grootste inspiratie. De opdracht van Laura voor B2B marketeers is helder: “Maak een connectie tussen je marketing en de bedrijfsresultaten. Creëer en selecteer bovendien modellen die customer centric zijn, maak werkbare dashboards en bouw een prestatiegerichte management roadmap’. De boodschap van Laura, klein van postuur maar met een grootse uitstraling -zoals Marketing Tribune het mooi verwoordde – was duidelijk niet vrijblijvend bedoeld. Wanneer marketeers zich namelijk niet bewegen in de richting die Patterson voor ogen heeft, zou ons vak volgens Laura wel eens ten einde kunnen komen, aldus Marketing Tribune.
Marketing Activeiten Grid nader uitgelegd
Kees Henniphof schreef de tweede blog en lichtte zijn presentatie over de ‘marketing activity grid’ nog eens toe. Kees vertelt: “Het grid is een model ontwikkeld om de geplande activiteiten in de geïntegreerde planning tussen Marketing en Sales duidelijk weer te geven. Om op die manier:
1. Prospects te vinden
2. Deze te converteren naar klanten
3. En hen te behouden in de klantenkring
Kees, Marketing Manager van ServiceNow, heeft aangekondigd dat hij binnenkort gaat bloggen over deel twee van het ‘marketing activity grid’. Wordt dus vervolgd!
‘Tear down this wall’
Mieke van Rijn van Qamel blogt op Frankwatching dat de tijd rijp is dat Marketing en Sales in B2B nu ook echt gaan samenwerken.
“Verkopers zijn lui, zeggen de marketeers. Maar marketeers leveren onvoldoende leads aan, zeggen de verkopers” zo opent Mieke haar blog. Hoe kun je je omzet op peil houden in de veranderende B2B-omgeving met een traditionele scheiding tussen marketing en sales? Het antwoord van Mieke: “ Nauwe samenwerking is nodig”, oftewel: “Tear down this wall!” (zoals Reagan in Berlijn tegen Gorbatsjov zei).
In haar blog gaat Mieke in op de volgende onderwerpen:
1. Hoe laat je marketing en sales nauwer op elkaar aansluiten
2. Drie bouwstenen voor marketing en sales alignment
3. Het bepalen van de strategie
4. Marketing automation
5. Lead nurturing
Emotie: Nieuwe B2B Marketingtrend of oude wijsheid?
Ingrid Archer bespreekt de belangrijkste conclusie van de ‘Business Buyer Insights XL 2014’ (onderzoek van spotONvision en TNS NIPO) op Marketingfacts. Hierin worden grote aankopen van meer dan 100.000 euro onder de loep genomen. Het rapport is inmiddels beschikbaar en kun je hier downloaden.
De belangrijkste conclusie: “Een Nederlandse business buyer koopt liever van een leverancier die hem probeert te helpen, dan van een leverancier die hem iets probeert te verkopen”, vertelt Ingrid. Maar is dit nu een nieuw inzicht? Nee: “Nick Southgate, keynote spreker B2B Marketing Forum 2013, benadrukte toen nog maar eens dat emotie en eenvoud een zeer belangrijke rol spelen in B2B-aanschaffen”, aldus Ingrid.
B2B Marketeers verenigd
Het B2B Marketing Forum 2014 is weer voorbij, maar de B2B marketing community blijft online en offline actief en enthousiast. Je kunt ons volgen op LinkedIn en Twitter. Alle presentaties van de dag staan op Slideshare. Ga naar FlickR om alle foto’s te bekijken en op Youtube voor de filmpjes. Heb jij een blog of wil je er nog een gaan schrijven? Tweet het naar @b2bmktforum of kopieer de link onderaan in de reacties.