Voor de ingeburgerde B2B–marketeers is de jaarlijkse B2B Marketing Award na 8 jaar niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Niet omdat we er een Grand Gala aan koppelen, ook niet omdat er honderden B2B-bedrijven meedoen. Nee, juist omdat we erin geslaagd zijn om die drukke marketeers in B2B toch enthousiast krijgen om überhaupt mee te doen met de inschrijving. Dat is geen makkelijke opgave, we zijn tegenwoordig allemaal druk, met het op de rit krijgen van content, campagnes en het aantonen van de resultaten. Waarom zou je meedoen?
Nu blijkt dat de marketeers die de afgelopen jaren mee hebben gedaan aan de B2B Marketing Award, en zeker ook de winnaars nog steeds de vruchten plukken van hun efforts. Denk aan het succesverhaal van AFAS Software en de winnaar van 2017, ServiceNow. Bovendien heeft het publiek steeds opnieuw de ‘lessons learned’ van de cases meegekregen die de genomineerden presenteerden tijdens het B2B Marketing Forum. De inschrijving voor de volgende editie is weer geopend. Ook dit jaar richt de organisatie zich op het laagdrempelig maken van deelname – de award is een initiatief van B2B marketingbureau spotONvision.
Voor de komende editie is Cathelijne Quarré-Bijleveld toegevoegd aan de 4-koppige jury. Cathelijne is een ras B2B-marketeer. Zij werkt als Director Field Marketing voor Snow Software. In deze rol is zij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van succesvolle marketingprogramma’s en de verdere professionalisering van de demand generation en partner marketingactiviteiten binnen Europa. Voor haar komst naar Snow Software was Cathelijne werkzaam voor Iron Mountain, waar zij Head of Field Marketing Western Europe was.
Cathelijne heeft meer dan 15 jaar ervaring in B2B-marketing. Zij heeft een rijke ervaring opgebouwd in het aansturen en opbouwen van effectieve centrale- en decentrale teams. Zij kan dan ook als geen ander haar expertise kwijt in het beoordelen van de B2B-marketingcases die meedoen aan de Award.
“Omdat het een prachtige manier voor marketeers is om in de spotlight te komen met hun case. Maar ook om een keer door een vakkundige jury een case te laten beoordelen.”
Waarom moeten bedrijven meedoen aan de B2B Marketing Award?
Cathelijne: “Ik denk dat een aantal redenen zijn: Enerzijds kun je een award-deelname als een intern marketingtool inzetten. Als de nominatie je is gegund heb je een prachtige case om jouw interne stakeholders nog maar eens de toegevoegde waarde van marketing te tonen…. Laat staan als je wint!
Aan de andere kant is het een mooi platform om best-practice marketingcases te delen met vakgenoten. Als marketeers onder elkaar kunnen en moeten we elkaar blijven inspireren. En laten we eerlijk zijn… het is ook gewoon mooie PR, zowel voor je bedrijf als de betrokken individuen.”
Bij de meeste awards krijgen de verliezers niets meer te horen na hun niet-nominatie. Bij de B2B Marketing Award gaat dit anders, de jury probeert altijd op een opbouwende manier feedback te formuleren zodat de deelnemers een volgende keer beter beslagen ten ijs kunnen komen. Bovendien krijgen deelnemers korting op deelname aan het B2B Marketing Forum, en daar valt sowieso veel te leren.
De juryleden van links naar rechts: Ment Kuiper, Cathelijne Quarré-Bijleveld, Jan van Ginkel, Nord van de Mosselaer
Waar moeten bedrijven die meedoen aan de B2B Marketing Award op letten?
Dat de basis ingrediënten in de case aanwezig zijn, ofwel, wat is je doel, doelgroep, aanpak en resultaat. Eenvoudiger kan het niet. Toch lijkt het soms moeilijk om op een beknopte manier een project of marketingprogramma samen te vatten. Daarom biedt de jury in samenwerking met spotONvision dit jaar op dinsdag 16 januari 2018 een spreekuur aan, waarbij deelnemers feedback kunnen halen bij zowel jury als oud-winnaars. De deadline voor inzending is 26 januari. De nominaties worden begin maart aangekondigd en de pitches zijn op 15 maart tijdens het B2B Marketing Forum in Santpoort.
Lijkt het je leuk om een keer mee te dingen? Schroom niet, het is een fantastische ervaring!