Blog/Nieuws

B2B marketeers: wees voorbereid!

Paul Charles, Chief Operating Officer bij internationaal PR-bedrijf LEWIS PR, schat dat 80% van de bedrijven geen crisisplan heeft. Dit kan fatale gevolgen hebben voor veel B2B en B2C ondernemingen maar weinig mensen lijken zich dat te realiseren. Charles heeft bij de BBC gewerkt voor de radio- en TV-tak en was gedurende 5 jaar Director of Communications bij Virgin Atlantic, de luchtvaartmaatschappij van Richard Branson.

Sinds hij bij LEWIS PR aantrad, heeft hij veel bedrijven geholpen bij het voorbereiden op een crisis. Hij vindt dat een crisiscommunicatieplan te alle tijden up-to-date moet zijn. “Je moet je plan twee keer per jaar grondig checken en tussendoor zorgen dat zaken als telefoonnummers en contactpersonen kloppen. Je moet een actieplan hebben waarin je vragen beantwoord als wat doen we in geval x, wie doet de woordvoering, waar is onze CEO, wie neemt contact op met wie etc. Daarnaast moet je crisisoefeningen doen: samenzitten en net doen of het worst case scenario is gebeurd. Zo weet je zeker dat je plan nog werkt, waterdicht is en volledig correct is”, zegt Charles in een interview met spotONvision.

Tijdens het B2B Marketing Forum op 15 maart zal Paul Charles spreken. Zijn praatje gaat niet enkel over crisismanagement maar ook over reputatiemanagement. “Bedrijven realiseren zich langzaamaan dat reputatiemanagement niet iets is dat enkel door de marketing of communicatieafdeling wordt gedaan. Social media hebben de regels van reputatiemanagement danig veranderd. Ze hebben ook de snelheid van communicatie veranderd. Een bedrijf kan nog steeds lokaal opereren, maar moet wel internationaal denken. Wat gebeurt in Eindhoven kan eenvoudig gezien worden in New York en vice versa. Als bedrijf en als persoon zul je altijd moeten monitoren wat wereldwijd wordt gezegd over jouw onderwerp.

Naast de invloed die social media heeft, ziet Paul Charles ook een groot deel van reputatiemanagement gedomineerd door zoekmachineoptimalisatie (SEO). “Google is een etalage. In die etalage wil ik, als klant, de grootste merken bovenaan zien. Het maakt dan niet uit of ik consument of bedrijf ben. Het is zo gemakkelijk om bedrijven aan de schandpaal te nagelen online. Enerzijds is dat goed omdat je als consument een bedrijf scherp houdt maar voor bedrijven is het iets dat goed in de gaten gehouden moeten worden.”

Paul Charles zal praten over onderwerpen als B2B reputatiemanagement, crisiscommunicatie en hoe je internationaal kunt denken en lokaal kunt acteren.


Comments

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Jurreu, shimonbenayoun. shimonbenayoun heeft gezegd: Video interview met @PPaulCharles COO van LEWIS PR: wees voorbereid!: 80% van de bedrijven heeft geen crisisplan http://ht.ly/3Yw6s #b2bnl […]