Blog/Nieuws

Agile in marketing: een aanpak voor iedere organisatie

Willemijn SchneyderSneller aanpassen aan de wensen van je klant? Betere marketingresultaten neerzetten? Eerder nieuwe proposities introduceren én een uitdagende bedrijfscultuur realiseren? Dat wil toch iedereen? Volgens Willemijn Schneyder van Number8 kan agile in marketing deze uitdagingen verwezenlijken. “Agile in marketing gaat om het inbouwen van flexibiliteit in je marketingaanpak, gebaseerd op de uitgangspunten van agile – zoals we dit kennen van start-ups en IT bedrijven. De kern is het inrichten van een multidisciplinair team dat de behoeften van de klant als uitgangspunt neemt.”

Waarom moeten bedrijven agile zijn?

“We zitten midden in de digitale revolutie. Wie mee wil tellen, moet snel, flexibel en alert zijn. Dat is eigenlijk de betekenis van agile. De markt verandert snel, de eisen en verwachtingen van de klant eveneens. Iedereen kent voorbeelden van bedrijven die het tempo niet bij konden houden. Wie had gedacht dat gevestigde bedrijven zoals Nokia of Motorola het veld moesten ruimen? Agile start-ups hebben een groot voordeel boven bestaande, vaak complexe, organisaties. Wie het bedrijf inricht rondom de behoeften en flexibiliteit omarmt, heeft de toekomst.”

Hoe kunnen bedrijven meer agile worden? 

Willemijn: “Veel bedrijven zijn ontworpen rondom silo’s en kennen veel hiërarchie. De vele lagen binnen een organisatie maken communicatie stroperig en verminderen de snelheid en kwaliteit van de output. Een multidisciplinair team met de juiste combinatie aan professionals én ruimte om zelf besluiten te nemen, is veel slagvaardiger. Zorg dat iedereen in het team de bedrijfsstrategie en de merkidentiteit begrijpt en geef ze daarna de ruimte zelf te bepalen hoe ze er komen. In de praktijk betekent dit minder managementlagen, minder afstemming, snellere werkprocessen en een beter werkklimaat. Medewerkers zijn gelukkiger wanneer ze meer verantwoordelijkheid ervaren. Daarnaast leidt voortdurende verbetering en groei tot meer werktevredenheid.

Agile in marketing: voortdurend leren en aanpassen

“Door de wensen van de klant als uitgangspunt te nemen en vervolgens alle teams en werkprocessen in te richten naar deze klantwensen, wordt je organisatie flexibeler. Met deze aanpak kun je gemakkelijk en snel inspelen op feedback van je klant en op veranderingen in de markt. Door te werken met multidisciplinaire teams met de juiste combinatie aan professionals  kun je sneller nieuw aanbod ontwikkelen. De nieuwe diensten en producten kun je vervolgens direct testen en klantervaringen inpassen in een nieuwe versie van het aanbod. Deze nieuwe diensten en producten kunnen vervolgens wederom getest worden in de markt en dan begint de cirkel opnieuw. Het gevolg is dat je snel en voortdurend klantwaarde levert. Zo blijf je de concurrentie steeds een stap voor.”

Hoe start je met agile in marketing?

“Agile in marketing is nieuw in Nederland. We kunnen lering trekken uit de ervaringen van Amerikaanse bedrijven zoals Netflix en AT&T. Dichterbij huis is Coolblue een inspirerend voorbeeld. Coolblue heeft agile eerst toegepast in de backoffice en vervolgens is de aanpak doorvertaald naar stafafdelingen. Maar, net als met vele andere dingen in het leven, is agile in marketing vooral een kwestie van doen. Zet vandaag nog de eerste stap. Durf fouten te maken: zelfs veel en vaak. Leer ervan en ga verder. De toekomst laat zich toch niet voorspellen en niemand is perfect, dus probeer het gewoon. Begin klein, vier behaalde successen, verzamel bewijs en groei!.”

Klaar voor de start?

Tijdens het B2B Marketing Forum leer je meer over agile in marketing: Wat is het? Hoe kun je het inrichten? En wat kan agile in marketing voor jouw organisatie betekenen? Ook maak je  kennis met bedrijven die agile in marketing al toegepast hebben. Ga ervoor: je zult zien dat je de concurrentie mijlenver achter je laat!

 

Bekijk het interview van Shimon Ben Ayoun met Willemijn Schneyder (Number8)