Blog/Nieuws

3 Trends in Web Content Management Systemen

Jarenlang waren Web Content Management Systemen (CMS) iets dat een bedrijf nodig had maar verder geen aandacht aan besteedde. Niks bijzonders dus, het moest werken.

Tijden zijn veranderd. Een CMS is steeds belangrijker geworden voor een succesvolle website zowel in B2C als in B2B. Je website is nu een strategische succesfactor in je online B2B marketing strategie. Reken maar na.

Verschuiving

Rob Cools, marketing director bij SDL Tridion zag deze verschuiving de afgelopen jaren. Hij geeft graag inzicht in de trends van nu met lezers van het B2B Marketing Forum Blog. Tijdens het forum op 20 maart zal SDL een speciale CMO TV live streaming evenement organiseren gericht op marketeers buiten Nederland.

Rob ziet drie belangrijke trends in Content Management Systemen

  1. De verschuiving van traditionele web content naar het faciliteren van customer experience management.
  2. Klanten worden steeds veeleisender. Ze willen gepersonaliseerde berichten die overal en altijd beschikbaar zijn.
  3. Social media hebben een belangrijke impact op websites en informatiegedrag.

Als marketeers hebben we deze verschuiving meegemaakt. Er is een verschuiving geweest van een focus op de sales funnel naar een nadruk op de customer journey. We richten ons nu op het veranderen van initiële bezoekers in daadwerkelijke klanten.

Tip voor marketeers

Cools benadrukt dat we de basics op orde moeten hebben. Zorg dat je website snel is en goed presteert, profiteer van nieuwe media en richt je op de klantervaring.

Als je op zoek bent naar een nieuw CMS, kijk dan naar de volgende 4 zaken:

  1. Definieer je eigen rol (CMS is niet de heilige graal ). Wat wil je uit je website halen en hoe wil je dit bereiken?
  2. Hoe kan een web CMS je ondersteunen in die rol (ondersteunt het meerdere apparaten etc)?
  3. Welke en hoe veel talen moet het ondersteunen?
  4. Kun je de website segmenteren en hoe bereik je verschillende doelgroepen met je website?

Bekijk hier ook de video interview dat Shimon Ben Ayoun van spotONvision hield met Rob Cools