Blog/Nieuws

De voordelen en valkuilen van CRM-integratie

Als B2B-marketing- of salesprofessional weet je dat je een plek nodig hebt om alle interacties met klanten en prospects vast te leggen. Een plek waar je informatie kunt opslaan over hun voorgaande en huidige aankopen van je product of dienst en waar je alerts kunt instellen voor toekomstige acties. Daarnaast wil je natuurlijk ook dat deze gegevens goed doorzoekbaar zijn.

Hoewel kleine bedrijven vaak niet meer dan een spreadsheet gebruiken om hun klantgegevens op te slaan, hebben de grote bedrijven vaak geavanceerde CRM-systemen. Maar ook een geavanceerd systeem heeft onderhoud nodig.

Altijd up-to-date
Externe informatie verandert en altijd up-to-date zijn blijkt lastiger dan men vaak denkt. Databases met bedrijfsinformatie kunnen van pas komen bij dit soort zaken. Bureau van Dijk deed een scan over hun wereldwijde gegevens en vond dat in een van de afgelopen maanden:

  • 494.538 bedrijven van adres zijn veranderd
  • 552 bedrijven van status zijn veranderd door fusies en overnames
  • 641.656 nieuwe bedrijven zijn opgericht

Ja, dat zijn veel zaken om bij te houden…Wat te doen?

Voordelen CRM-integratie
De meest effectieve oplossing is om interne gegevens te koppelen aan een bron met externe gegevens die professioneel wordt onderhouden. Als je je CRM-systeem integreert met bedrijfsdatabases, biedt dit je de volgende voordelen.

  1. Verrijking & vernieuwing
    Gegevens van externe bronnen zullen de kwaliteit, volledigheid en actualiteit van je huidige informatie verbeteren. Door integratie verrijk je je gegevens, zodat je beter kunt analyseren en plannen.
  2. Mensen vrij voor meer strategisch werk

Zijn uw mensen uren per dag bezig met het bijhouden van gegevens? Door de integratie met een externe database, te beginnen met data matching, kunt u een aantal problemen aanpakken, zoals:

  • Dubbele gegevens opschonen: Is het nu BT, BT Plc, British Telcomms, British Telecommunications PLC of B.T.P.L.C.? Het is het allemaal, maar toch gaat het maar om één bedrijf.
  • Oude gegevens wissen: is het Friesland Bank? Nee, het is Rabobank, maar uw CRM bevat nog informatie van toen het nog Friesland Bank was.
  • Onjuiste gegevens corrigeren: is Martin Williams de CFO? Nee, het is Andrea Waterson.
  • Onvoldoende gegevens aanvullen: mensen, financiële informatie, andere bedrijfsgegevens.
  • Gevaarlijke aanhefnaam corrigeren: Ilja de Boer (is in dit geval een man): dit kan voorkomen in de adresregel van een mailing

Valkuilen bij het onderhouden van CRM-systemen
Een grote valkuil bij het beheren en onderhouden van CRM-systemen is het door de verkeerde personen laten doen. Vaak houden de accountmanagers zich hier mee bezig, echter is hun grootste doel om te verkopen. Van hen mag je niet verwachten dat zij de hoeders van de gegevensintegriteit binnen het bedrijf zijn. Toch is het onderhoud ook niet de taak van alleen marketing. Het onderhouden van de data is een gedeeld domein van zowel marketing als sales.

Bureau van Dijk helpt bedrijven om gedetailleerde gegevens te combineren met CRM-systemen om een volledig beeld te krijgen van klanten en leveranciers. Meer weten over CRM-integratie?

Download dan hier de whitepaper over CRM-integratie: verrijk, vernieuw en centraliseer gegevens voor succesvolle B2B-sales en marketing.

Bureau van Dijk is één van de sponsors van het B2B Marketing Forum 2017 op 16 maart in Kasteel de Wittenburg te Wassenaar. Ben jij er ook bij?