Blog/Nieuws

Van Digital Marketing naar Digital Business in B2B

Dat B2C voorloopt op het gebied van digital marketing is bekend, maar B2B-bedrijven zijn bezig met een enorme inhaalslag. B2B-organisaties moeten steeds meer digitale waarde toevoegen om te kunnen overleven in het marketinglandschap anno nu. Dit betekent dat marketeers verder moeten kijken dan online marketing en moeten leren slim gebruik te maken van onder andere data.

Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School, zal op het B2B Marketing Forum spreken over de ontwikkeling van digital marketing naar digital business. Zo vertelt Hans: “Binnen veel organisaties begint digitalisering bij marketing en ontwikkelt zich dat door naar veel andere disciplines. Omdat de klantwaarde binnen B2B veel hoger is dan bij B2C, zie je veel innovaties op dit gebied. Zowel bij grote als bij kleine B2B-organisaties.”

Ik vroeg Hans naar zijn presentatie op het B2B Marketing Forum, wat het publiek kan verwachten en waarom digitale marketing een topic is waar aandacht aan besteed moet worden.

Wat kan het publiek verwachten van jouw presentatieHans Molenaar op het B2B Marketing Forum?

“Ik zal een B2B digital maturiteitsmodel laten zien. Organisaties kunnen zich aan de hand van dit model een beeld vormen van waar zij staan. Daarnaast zal ik ook ingaan op voorbeelden van onder meer Siemens, General Electrics, Caterpillar, John Deere, Bosch en Elite.”

Waarom moeten bedrijven meer digitale waarde toevoegen om te kunnen overleven?

“In veel gevallen wordt digital marketing ingezet om leads te verzamelen. Veel B2B-organisaties zetten sales in voor relatieonderhoud. Hier liggen veel mogelijkheden om de relatie te verstevigen door goede digitale waarde proposities. Het gebruik van data kan hierbij een belangrijke rol spelen. Door digitale waarde toe te voegen kunnen B2B-organisaties zowel meer klantwaarde realiseren als ook de relatie verstevigen. Bedrijven moeten verder kijken dan hun huidige producten en diensten willen ze overleven. De concurrentie neemt toe en komt steeds meer uit niet traditionele hoeken.

Veel organisaties zijn momenteel druk bezig met digitale marketing en leadgeneratie. Het is van belang om te weten dat dit pas een eerste stap is in de digitalisering. We staan pas aan het begin en er komen nog heel veel nieuwe technologische ontwikkelingen aan. Veel B2B-organisaties denken dat deze technologische ontwikkelingen met name van toepassing zijn op B2C. Dat is een misvatting! Grote partijen als Ebay, Amazon en Alibaba zijn hun pijlen aan het richten op de B2B-markt. Ik wil organisaties hiervan bewust maken tijdens mijn presentatie.”

Als je de lezers één tip mag geven over het onderwerp waarover je spreekt, wat zou deze tip dan zijn?

“Kijk goed naar je huidige digitale waarde propositie en bepaal waar je het komende jaar verbeteringen wilt gaan aanbrengen.”

Op het B2B Marketing Forum, wat gehouden wordt op 16 maart 2017, zal Hans spreken over digitale marketing. Benieuwd naar het gehele programma van de dag? Bekijk het dan hier!